Vasakronan pionjär med första gröna certifikatet

Fastighetsbolaget Vasakronan blev på fredagen först i världen med att ge ut ett grönt certifikat för finansiering av definierade gröna tillgångar. SEB har deltagit i arbetet som rådgivare och arrangör av utgivningen.

Vasakronan blev 2013 först i världen med att ge ut en grön företagsobligation och har sedan dess tagit upp gröna obligationslån på 18,5 miljarder kronor till fastighetsprojekt, som uppfyller kraven enligt ramverket för gröna obligationer.

Nu tar bolaget nästa steg genom att ge ut ett grönt certifikat, ett finansiellt instrument för kortare upplåning. Upplåningen sker i enlighet med principerna för gröna obligationer och har kvalitetssäkrats av det oberoende forskningsinstitutet Cicero.

– Det är uppenbart för alla att det är lönsamt att bedriva sin verksamhet på ett hållbart sätt. När vi nu tillför nya, gröna låneinstrument erbjuder vi kapitalmarknaden ytterligare möjligheter att aktivt bidra till minskad klimatpåverkan, säger Mats Olausson, som är senior rådgivare inom SEB:s team för grön finansiering.