”Tryggt att veta att SEB är med oss”

Företaget Bergfalk & Co grundades 1840 då Anders Gustaf Bergfalk levererade lyxvaror som till exempel hummer och ostron från västkusten till kvalitetskrävande kunder i Mälardalen och Stockholm. I dag är Bergfalk & Co Stockholms ledande restauranggrossist inom, fågel, fisk, skaldjur samt kött och vilt och levererar till restauranger och krogar som värdesätter kvalitet och hög service.

Familjetraditionerna lever fortfarande kvar – företagets inköpschef och delägare Jonas Örtegren är barnbarns barnbarns barn till grundaren och även Jonas pappa arbetar i Bergfalk.

SEB har varit med på företagets spännande resa de senaste tio åren, en tid då företaget har tredubblat effektiviteten. Bara under de senaste tre åren har marknadsandelarna vuxit med 15-20 procent per år. 2017 var siffran 12 procent jämfört med branschsnittet på 4-5 procent per år. 2007 hade företaget 15 anställda och en omsättning på drygt 42 miljoner kronor. I dagsläget har man ca 100 anställda och omsätter över 500 miljoner kronor.

- Det handlar om effektivitet och kvalitet. Vi jobbar hela tiden för att öka effektiviteten och tittar på alla våra processer för att finslipa och förbättra. När vi till exempel behövde en ny frys så investerade vi i en ganska liten – vi ska ju inte ha stora lager, frysen ska helst vara tom när det kommer nya leveranser. Vi ska ha hög omsättning på våra varor, säger Jonas Örtegren.

Bergfalk levererar tre gånger per dag till sina restaurang- och butikskunder. De hjälper också till att utbilda sina restaurangkunder i vad de kan ha på menyn och hur de bäst beställer.

- Vi har hela tiden ögonen på oss, precis som alla andra i branschen. Det är oerhört viktigt med kvaliteten på råvarorna och hanteringen av dem. Myndigheterna har höga krav på oss och både kött och fisk måste ha hög spårbarhet, säger Lars Bengtsson, VD sedan 2015.

Bergfalk inledde sin relation med SEB 2007 och åtta år senare gjorde banken det möjligt för företaget att investera i nya lokaler i Älvsjö.

- Efter många års sökande hade vi hittat den perfekta lokalen för vår verksamhet, men vi hade inte tillräckligt med likvida medel. Då gick SEB in och hjälpte oss att ta språnget, säger Lars Bengtsson.

- SEB har verkligen varit en utmärkt partner i vår affär. Banken anpassar sig efter våra behov och har stöttat och hjälpt till med ekonomiska analyser. SEB erbjuder också tjänster som är intressanta för oss, inte minst i Finland dit vi precis utökat verksamheten, berättar han.

Diana Arvedal, företagsrådgivare SEB i Kista, har varit kundansvarig för Bergfalks det senaste året. Hon känner sig trygg i att Bergfalk och SEB förstår varandra och hon är stolt över att vara en del i deras framgång.

- Vi är entreprenörer, kanske med lite galna idéer ibland, men vi har en sund ekonomisk styrning och kan förmedla vår vision för SEB och vi har gjort den här resan tillsammans, säger Karin Nåsell, ekonomichef i Bergfalk.

- Ja, det är väl huvudsakligen jag och Lars som står för de vilda idéerna. Karin står stadigt på jorden med ett ekonomiskt perspektiv. Men alla behövs. Man måste dock veta vad som ska satsas på, vad som är viktigt, säger Jonas.

Lars, Jonas och Karin pratar mycket om hur stora de egentligen vill bli och hur mycket de ska växa.

- Vi har en stor och bred kundbas, vi har precis expanderat till Finland, vi ser stora möjligheter och det finns egentligen inget tak. Bergfalks vision är ”Rätt kvalitet i rätt tid, rätt råvara i rätt säsong”, och vårt mål är att bli Nordens bästa restauranggrossist. Kunderna ska veta att om det står Bergfalk på etiketten så är det kvalitet i alla led, säger Jonas.

- Men samtidigt ökar risken ju större vi blir. I dagsläget tar vi emot 500 ordrar per dag, varje order är i snitt på 3 400 kr, vi levererar 4-5 kolli/dag, det körs 20 bilar/dag, 6 dagar/vecka. Det kräver mycket logistik och vi måste hela tiden vara aktiva. Vi kan inte missa en leverans – då är vi borta, säger Karin.

- Vårt jobb är verkligen ett heltidsjobb. Vi har öppet från klockan två på morgonen till klockan 22 på kvällen, drygt sex dagar per vecka, 352 dagar/år. Egentligen kan vi jobba dygnet runt, folk har förändrat sina matvanor och äter nu under hela dygnet. Vi anpassar oss till internationella vanor och restaurangerna anpassar sina tider efter gästerna, säger Jonas.

- Framtiden är spännande, man måste satsa och våga prova. Det känns bra att vi har SEB vid vår sida, säger Jonas, Karin och Lars.