Sprint camp löser strategiska affärsutmaningar

Nyligen möttes deltagare i SEBs första sprint camp för att ta sig an bankens just nu mest strategiska utmaningar. Efter bara en arbetsvecka, fem dagar, presenterades lösningen för kunden. ”Den här typen av arbetssätt var en av anledningarna till att jag började på SEB”, säger Linda Elvelin Österman som deltagit under veckan.

45 personer från de flesta delarna av banken arbetade nyligen under en arbetsvecka, i sex olika grupper, fullt fokuserade på att lösa det som identifierats som de sex mest kritiska utmaningarna SEB har just nu. Under måndag till onsdag tilläts inga datorer eller mobiltelefoner, då låg största tyngd på idégenerering. Under torsdagen skulle lösningen prototypas för att på fredagen presenteras och testas mot kund.
– Sprint week är inspirerat av Googles Design Sprint-metod och samlar flera olika arbetsmetoder. Det finns en väldigt tydlig process för arbetet och en analog klocka är central för att tydligt följa tiderna för varje del av processen, säger Adam Österman, från SEBs Innovation Lab som är en av facilatorerna.

Den tydliga processen tycker deltagaren Linda Elvelin Österman är en förutsättning för framgång.
– Det är en härlig känsla att utlämna sig till processen och endast fokusera på utmaningen som ska lösas. Du lever ämnet en hel vecka och får möjlighet att jobba självständigt men också i grupp, visuellt men också i skrift, digitalt och analogt.

Den största utmaningen enligt Linda har varit att vara helt fördomsfri.
– Det är oerhört viktigt för att det ska kunna vara högt i tak och för bra idéer att komma fram. Samtidigt är det bra att träffa många personer från olika delar av banken och ta del av deras expertis. Jag upplever arbetssättet som inspirerande, produktivt och kostnadseffektivt.

Hon valde att jobba i den grupp som tog sig an inkluderings- och mångfaldsfrågor där deras idé var fördomsfri rekrytering
– Med hjälp av artificiell intelligens kommer vi förhoppningsvis kunna anonymisera ansökningarna och göra ett fördomsfritt första urval baserat på kompetens och motivation, säger hon.

Linda har inte jobbat på banken mer än ett par månader, men valde SEB just på grund av de innovativa arbetssätten.
– I mitt tidigare jobb träffade jag en person som jobbade på SEB. Där fick jag information om exempelvis Innovation Lab och blev direkt intresserad. När en jobbannons som dessutom verkade utmanande kom ut, tvekade jag inte en sekund.

Adam Österman är övertygad om att detta arbetssätt är hur man kommer lösa nästan alla utmaningar i framtiden.
– Sättet vi till största del arbetar på idag fungerar nu och kanske till och med i morgon, men kommer det göra det om exempelvis fem år? Människans korttidsminne är inte så bra, genom att jobba intensivt med en tydlig metodik och med en utmaning i taget kommer vi bli mer effektiva och framgångsrika.