SEB investerar i afrikansk infrastrukturfond

Som enda svenska investerare går SEB Pension och Försäkring in i danska A.P. Møller Capitals infrastrukturfond för Afrika.

– Investeringen passar väl in i vår moderna portföljförvaltning med fokus på alternativa investeringar och infrastruktur som kan ge våra kunder en bra och stabil långsiktig avkastning. Investeringen främjar en hållbar ekonomisk utveckling på kontinenten i linje med flera av FN:s globala hållbarhetsmål, säger Rebecka Elkert ansvarig för hållbara investeringar i SEB Pension och Försäkring.

A.P. Møller Capitals infrastrukturfond för Afrika är en fond som möjliggör investeringar i afrikansk infrastruktur. Syftet är att stötta hållbar ekonomisk tillväxt och välfärd på kontinenten och samtidigt leverera långsiktigt bra tillväxt för investerarna.

SEB Pension & Försäkring förvaltar drygt 15,5 miljarder svenska kronor för kunder med traditionell försäkring.