SEB erbjuder viktig mötesplats för entreprenörer

I januari inledde SEB ett samarbete med BASE10, en startuphubb för tech-bolag i Uppsala. Genom SEB:s Scholarship Programme får sju startupföretag kostnadsfritt tillgång till BASE10:s lokaler och nätverk. "Den möjligheten har gjort det enklare att skilja arbete från fritid och dessutom får vi tillgång till ett otroligt nätverk", säger Nils Weber, en av de entreprenörer som SEB sponsrar på Base10.

I januari öppnade Jason Dainter och Kristoffer Klerfalk startuphubben Base10 på Klostergatan i Uppsala.

– Tanken med Base10 var att skapa en mötesplats där startups och entreprenörer kan träffas och arbeta och på så sätt skapa förutsättningar som gör att grundarna till framtidens Skype, Klarna och MySQL väljer att stanna kvar i Uppsala med sina företag, säger Jason Dainter.

Sedan i maj sponsrar SEB sju startups som inom ramen för SEB:s Scholarship Programme får gratis tillgång till Base 10:s lokaler och nätverk. En av dem som valdes ut är Paul Okopny, som kom till Uppsala från Sankt Petersburg för att studera magisterprogrammet i människa-datorinteraktion, MDI.

– Den största kulturella skillnaden jag stött på här i Sverige är utbudet av hjälp som finns att få gratis för dem som vill starta eget företag. I Ryssland måste du ha egna kontakter eller pengar för att betala för vägledning. Jag har heller aldrig hört talas om någon som till exempel varit i en inkubator för uppstartsbolag och som sedan lyckats utan egna pengar eller kontakter. Här är det så lätt. Det finns expertis från massor av olika områden och har du en idé så kan du bolla den med människor som har rätt typ av erfarenhet.

Pauls första idé när han ansökte till SEB:s Scholarship Programme, var att digitalisera tvättstugebokningar i studentboenden. Problemet var att även om alla älskade idén så var ingen villig att betala för tjänsten.

– Idén kom från min kursare Mike, och tillsammans arbetade vi fram olika förslag på lösningar. Även om vi i dagsläget inte har en färdig produkt är jag väldigt tacksam över allt vi fått lära oss under de här månaderna. Utifrån de kunskaper vi fått här håller vi på att ta fram en ny produkt. Det är så viktigt att få chansen att se vad som fungerar och vad som inte gör det.

En annan stipendiat är Nils Weber som driver företaget bitroot. Bitroot använder digital information för att se till att olika grödor får bästa möjliga förutsättningar att växa.

– Jag fick idén när jag hälsade på en vän som odlade grönsaker på Svalbard. Odlingsvillkoren där är svåra, så jag började skissa på en lösning med sensorer som håller koll på parametrar som jordens fuktighet, mängden sol, luftens temperatur och hur mycket näring jorden innehåller. Informationen från sensorerna bearbetas sedan i en molntjänst, som via en basstation skickar instruktioner till smarta moduler som kan agera och tillföra det som växten behöver, till exempel mer vatten eller näring.

– Att få möjlighet att jobba från hjärtat av Uppsalas tech-scen genom SEB:s Scholarship Programme har betytt mycket för mig och har påverkat hela företagets kultur på ett positivt sätt. Sedan jag kom hit har bitroot fått fler medlemmar - en träffade jag faktiskt i Base10:s lokaler. Även lokalfrågan har varit viktig. Jag är bra på att arbeta, men inte alltid bra på att skilja på arbete och fritid så därför har det fungerat jättebra att ha ett rum där jag kan lämna allt som har med jobbet att göra.

Jason Dainter tycker att det är fantastiskt att SEB ställer upp och sponsrar dessa platser.

– Min erfarenhet från tidigare är att bankmänniskor kan kännas som om de är från en annan värld, men när jag träffade Belgin Fortaci (ansvarig för bankens entreprenörssamarbeten) och Kristoffer Hedberg (kontorschef Uppsala Business Park) så märkte jag direkt att de visste vad de pratade om, framför allt genom frågorna de ställde. SEB is the bank that gets it!