Nu kan fler få gröna bolån

Nu kan alla som har eller flyttar in i bostäder med Svanen-märkning eller betyget Guld/Silver enligt certifieringen Miljöbyggnad ansöka om ett grönt bolån. Även certifierade Passivhus kommer att godkännas. Tidigare var det bara bostäder med energiklass A och B enligt Boverkets riktlinjer som kvalificerade sig för gröna bolån.

Förändringen innebär att fler kan ta del av de fördelaktiga villkor med 10 punkter lägre ränta som SEB erbjuder i gröna bolån.

– Vi kommer att fortsätta utveckla konceptet med gröna bolån över tid och vi lär oss hela tiden längs resan. De kunder som fått ett grönt bolån har varit väldigt nöjda, säger Gabriel Lundström, hållbarhetsansvarig inom SEB:s division Företag & Privatkunder.

SEB ser en ökad efterfrågan på gröna boenden och banken har som mål att driva utvecklingen när det gäller finansieringen av dem. Många byggbolag har också visat stort intresse för gröna bolån då många byggbolag väljer att bygga hållbart enligt de kriterier som SEB nu lagt till.

När SEB först lanserade gröna bolån i mitten av maj var det bara bostäder som fått betyget A eller B enligt boverkets riktlinjer som kvalificerade sig. En bostad kan få ett sådant betyg först efter två år och därmed var det inte möjligt att få gröna bolån för nyproducerade bostäder.

– Dessutom är det viktigt för oss att poängtera att energianvändning inte är den enda viktiga aspekten ur ett miljöperspektiv utan även saker som byggmaterial är viktigt att ta hänsyn till. Där blir certifieringarna en garant för att en god nivå hålls. Att utöka kriterierna enligt vad som ligger i linje med bankens gröna obligationsramverk har dock legat i planen från första början, säger Gabriel Lundström.

Bakom Svanen-märket står statliga Miljömärkning i Sverige AB och bakom Miljöbyggnad står Sweden Green Building Council som är en ideell förening där företag inom fastighets- och byggsektorn är medlemmar. Passivhus är ett hållbart sätt att bygga där den internationella standarden togs fram av tyska Passive House Institute (PHI).