Klimatet fortsatt viktigaste frågan för fondspararna

För andra gången har SEB frågat bankens fondsparare vilka hållbarhetsfrågor de tycker är viktiga, och precis som förra året valde flest Bekämpa klimatförändringen.  ”Spararna är väldigt eniga i frågan,” säger Hans Ek, ansvarig för hållbarhet och ägarfrågor inom SEB:s fondbolag SEB Investment Management.

Bekämpa klimatförändringen, Rent vatten och sanitet och God utbildning åt alla. Av FN:n 17 hållbarhetsmål är det dessa tre som SEB:s fondsparare helst ser att fondbolaget driver i de bolag IM investerar i.

– Redan förra året var det tydligt att flest vill att vi bidrar till att bekämpa klimatförändringarna, och därför inledde vi under 2017 ett samarbete med investerargruppen Institutional Investors Group on Climate Change (IIGCC) som för ett aktivt påverkansarbete med de 100 bolag som bedöms stå för de största koldioxidutsläppen globalt. Främst handlar det om bolag inom gas- och oljeindustrin, säger Hans Ek.

– I våra hållbarhetsfonder har vi dessutom bland annat valt att investera i företag som aktivt arbetar med att minska sin vattenförbrukning, hantera sitt avfall och minska sina koldioxidutsläpp.

Sedan spararnas hållbarhetssvar hösten 2018 har SEB gått med i den internationella organisationen CDP:s vattenprogram. Programmet samlar in data från 175 bolag över hela världen om hur de arbetar för att minska sin vattenförbrukning. Med hjälp av dessa data kan investerare välja ut de bolag som är bäst på att minska sin vattenförbrukning.

SEB:s fondbolag tittar samtidigt på ett eventuellt framtida samarbete med Unicef för att se hur banken kan bidra inom området vidareutbildning i utvecklingsländer, eftersom många arbeten även här påverkas av digitaliseringen. Ett annat sätt är att SEB genom bankens sex mikrofinansfonder ger lån till omkring 15 miljoner småföretagare och entreprenörer i Sydamerika, Afrika och Asien (främst kvinnor), vilket ger bättre levnadsvillkor för småföretagarna och leder till att fler familjer får råd att ge sina barn utbildning.

Förra hösten var det bara SEB Hållbarhetsfond Sveriges 3000 sparare som fick svara på frågan om vilka hållbarhetsfrågor de ville att SEB och IM skulle prioritera. Den här gången har spararna till flertalet av bankens aktie- och blandfonder fått frågan och siffran har därmed stigit till 250 000.

– Många kunder har återkopplat att det tycker det är bra att SEB frågar kunderna hur deras sparpengar ska användas. En del har påpekat att det är svårt att bara välja tre mål när alla 17 är viktiga, men om vi verkligen ska kunna göra skillnad måste vi prioritera och fokusera vårt arbete, säger Hans.