2018 års kull från Entrepreneur Camp

SEB delade ut diplom till ytterligare tolv ungdomar efter en tuff och lärorik Entrepreneur Camp-vecka.

– Instängda på en bank, under sommarlovet, en hel vecka, under fotbolls-VM. De är värda en applåd bara för det, inledde Belgin Fortaci avslutningspitcharna och diplomutdelningen i årets Entrepreneur Camp. Hon är ansvarig för SEB:s entreprenörssamarbeten.

Under en vecka fick 20 ungdomar mellan 16 och 18 år duvning i hur man kommer på en affärsidé, hur man säljer den, hur man lyssnar till vad kunderna säger om den och avslutningsvis även hur man presenterar sin idé. Workshops blandades med föreläsningar, både praktiska, nyttoinriktade och inspirations-dito från andra entreprenörer.

– Vi jobbar med Lean Canvas-modellen som i princip är en papperslapp med förifyllda frågor som gör det enkelt att inte missa något viktigt i sin affärsidé, förklarade Rasmus Flink, SEB Way, en av alla inblandade under veckan.

Flera företagsrådgivare agerade coacher och kontoret på Mäster Samuelsgatan (för tillfället givetvis smyckat med svenska flaggor) togs helt över av Entrepreneur Camp.

På fredagens eftermiddag tog sig samtliga över till Bankvalvet på Kungsträdgårdsgatan för slutpitchar. I juryn satt Belgin Fortaci, företagsmarknadschef Stefan Stignäs och Daniel Sonesson, vd för SUP46. Samtliga djupt imponerade över vad unga människor med rätt verktyg och inställning kan kreera och producera på bara en vecka.

– Jag kan tänka mig att starta eget. Jag är riktigt sugen på det nu, sa 17-årige Mohammed efteråt.

– Faktum är att alla deltagare i enkäten svarade ja på frågan om SEB Entrepreneur Camp inspirerade till att vilja starta företag i framtiden. Mission completed, då det var exakt det vi ville åstadkomma, säger Belgin Fortaci och tillägger:

– Vecka 44 kör vi i Göteborg! Och kanske även i Stockholm igen.