SEB:s hållbarhetsfond i topp

SEB tar hem förstaplatsen i kategorin Etikfonder med SEB Hållbarhetsfond Global när Fondmarknaden.se presenterar sina utnämningar för 2016.

– Vi bidrar aktivt till en bättre miljö och skapar samtidigt mervärde för kunderna. SEB Hållbarhetsfond Global tillämpar positivt urval i förvaltningen. Det innebär att fonden inte bara exkluderar bolag, utan att vi med hjälp av digitaliserad analys söker efter företag som driver ett bra miljöarbete. Det är extra roligt att vi utmärker oss i konkurrens med såväl svenska som globala aktörer inom detta område, säger fondens förvaltare Christian Darenhill.

Hållbarhet i dag är högst upp på agendan för många, och det märks inte minst på det stora intresset för SEB:s hållbarhetsfond.

– Detta är mycket glädjande och jag är oerhört stolt. Vi har en tydlig målsättning att inkludera hållbarhetsfaktorer i alla våra investeringsprocesser. Att SEB Hållbarhetsfond Global får denna utmärkelse är en viktig bekräftelse på att vårt arbete ger resultat för våra kunder, säger Peter Branner, chef för SEB:s fondbolag Investment Management.

Vidare tar SEB hem kategorin bästa Nordamerikafond med SEB Nordamerikafond Små och Medelstora Bolag. Utmärkelserna baseras på en bedömning av riskjusterad avkastning såväl under 2016 som över 36 månader och tar därutöver även hänsyn till kvalitativa aspekter såsom fondernas tillgänglighet för den genomsnittliga spararen.

– Nordamerikafond Små och Medelstora Bolag förvaltas av den externa samarbetspartnern Hermes. Att fonden premieras är en kvalitetsstämpel för SEB:s arbete med att välja ut och erbjuda våra kunder de bästa fonderna, oavsett förvaltare, säger Peter Branner.

Fondmarknaden.se är Sveriges största handelsplats för fonder med ett utbud på drygt 1700 fonder. Utmärkande för årets vinnare är att samtliga fonder är aktivt förvaltade.