SEB investerar i bolag inom digital rörelsefinansiering

SEB investerar 10 miljoner kronor och går in som delägare i fintechbolaget Capcito. Bolaget erbjuder en onlinetjänst där företag kan koppla ihop sina affärssystem med Capcito och därmed enkelt få tillgång till en dynamisk rörelsefinansiering baserat på företagets kassaflöde.

– Capcito har utvecklat en attraktiv lösning, som sparar tid och förenklar för mindre företag att lösa sina finansieringsbehov, säger Kristina Söderberg, som ansvarar för investeringen inom SEB:s enhet Venture Capital.

Bolagets affärsmodell är kopplad till den automatiseringsvåg som pågår inom redovisningsbranschen. Genom att koppla ihop sig med molnbaserade affärssystem kan Capcito göra en realtidsvärdering av kundens bokföringsdata och därmed beräkna kundens låneutrymme, som visas direkt på skärmen.

Investeringen i Capcito ligger i linje med SEB:s ambition att förenkla vardagen för företagskunderna genom att öka tillgängligheten till bankens tjänster.

– Genom samarbetet med Capcito kommer vi att kunna hjälpa kunderna att täcka sitt behov av snabb rörelsefinansiering, enkelt och helt digitalt. SEB:s kunder kommer via Capcito och affärssystemen att få tillgång till en dynamisk checkkredit. Capcito är kreditgivare, men fundas av SEB, säger Stefan Stignäs, som är företagsmarknadschef på SEB.

Förutom SEB går även banken Collector in som delägare via sin riskkapitalenhet Collector Ventures.