Entreprenörsvinnare med känsla för temperatur

Med temperaturband som byter färg om vällingen är för varm vann Everyday baby tävlingen Business Challenge 2016. Andreas Bengtsson, en av företagets tre grundare, berättar vad tävlingen betydde för dem och varför de bytte bank till SEB.

Andreas Bengtsson träffade Edon Ramadani och Fredrik Persson när de studerade internationell försäljning och marknadsföring på en tvåårig YH-utbildning i Osby.

– Vi blev goda vänner under utbildningen och pratade en del om att någon gång köra eget.

Några år efter senare, när Edon funderade på att skaffa barn med sin flickvän och plöjde föräldratidningar, dök drömmen om eget företag upp igen.

– I en tidning hittade han en fråga om hur varm vällingen skulle vara, och fick svaret 37 grader. Men hur vet man att vällingen är 37 grader? Vi började diskutera med varandra för att hitta ett enkelt eller hygieniskt alternativ. Sedan tidigare kände vi till material som byter färg vid temperaturförändring så vi undersökte möjligheter att göra en flaska i det materialet. Men när vi hade gjort massor av research och insett hur många olika typer av tekniker det finns och preferenser kring storlekar, färger och varumärken, så kändes det som om vi gått in i en återvändsgränd.

Eftersom alla tre jobbade heltid med försäljning i olika former fick de träffas på kvällar och nätter för att spåna vidare på sina planer. I brist på kontorslokal så träffades de på en nattöppen snabbmatsrestaurang. Sommar-OS pågick och restaurangen serverade OS-menyer där det ingick ett glas med platsband runtom där det stod London 2012. Det var då som idén på ett temperaturband som kunde sättas på alla typer av flaskor föddes.

Med endast en prototyp av produkten och förpackningen började Andreas, Edon och Fredrik att kontakta distributörer och återförsäljare i Sverige och i norra Europa.

– Vi skaffade en postbox på en science park för att kunna ha en adress på våra visitkort, och satte oss sedan i bilen ner mot Tyskland, Holland och Belgien. Och trots att vi saknade en färdig produkt så tog vi in ordrar direkt, vilket gjorde att vi kunde betala för tillverkningsverktyg redan innan vi ens registrerat vårt företag, säger Andreas.

Tekniken finns i Kina
Att hitta någon som kunde tillräckligt om tekniken med färgskiftande material visade sig vara svårare än de först trott. Till slut hittade de en leverantör Shanghaiområdet i Kina där det forskas mycket på tekniken och under 2014 började de första temperaturbanden att säljas i Sverige och i 15 andra länder.

Försäljningen gick bra och eftersom all komptid och semestrar var förbrukade valde trion att säga upp sig från sina jobb inom marknadsföring och försäljning för att istället satsa på sitt företag.

Under en barnmässa i Köln fick de rådet att inte bygga ett företag kring bara en produkt. Med fyra, fem produkter kan man marknadsföra ett varumärke istället för en enskild produkt. Så Andreas och hans kollegor började arbetet med att hitta fler barnprodukter som kan underlätta en förälders vardag.

2015 ställde företaget upp i Business Challenge, en tävling där entreprenörer mellan 18 och 35 år kan delta och som SEB är huvudsponsor av. Då hade de även tagit fram en badmatta som byter färg om vattnet är varmare än 38 grader och ett plåster som byter färg när det är dags att smörja in barnet med mer solkräm. I maj 2016 vann de tävlingen i kategorin Bästa företag.

Bytte namn efter tävlingen
– Vi lärde oss så mycket under tävlingen; bland annat fick mycket återkoppling om vårt varumärke. Tidigare hette vi Everyday solutions och riktade in oss på apoteken, men under Business Challenge fick vi återkoppling att det kunde uppfattas som stelt och sterilt och att vi istället skulle göra något mer inriktat på barn. Så efter tävlingen bytte vi namn till Everyday baby. Under tävlingen träffade vi även en blivande partner, vilket gav oss stora möjligheter och resurser att förbättra ytterligare förbättra våra produkter.

För 1,5 år sedan valde Everyday baby att byta bank till SEB.

– Vår tidigare bank hade inte så bra internetbank eller app, och när vi behövde finansiering för att utveckla våra produkter tog vi hjälp av SEB-kontoret i Lund. Med SEB har allt fungerat smidigare och vår bankkontakt har tagit med oss på olika inspirerande entreprenörsträffar, som Greenhouseprojektet. Det känns som om SEB är mer entreprenörsdrivna än andra banker.

Sedan september förra året har Everyday baby även tagit fram en nappflaska i stöttåligt glas som byter färg om temperaturen är för hög.

– Nu har vi våra fyra produkter och kan satsa på att marknadsföra vårt varumärke. Eftersom vi tre är säljare i grunden ska det bli kul att ägna mer tid åt att träffa återförsäljare. Om fem år hoppas jag att alla föräldrar i Europa känner till våra produkter.

– Det är lite komiskt att ingen av oss hade barn när vi fick idén till Everyday baby, men idag är vi pappor alla tre, säger Andreas Bengtsson.