Entrepreneur Camp ska få fler att våga starta eget

Under en vecka i juni fick 18 ungdomar chansen att lära sig mer om hur en entreprenör arbetar och tänker och hur man tar steget från idé till företag. "50 procent av alla svenskar anser att de har en bra affärsidé, men bara 0,6 procent per år gör något åt sin idé. Med den här veckan ville vi ge ungdomarna såväl verktyg som förebilder och på så sätt få fler att våga starta eget", säger Belgin Fortaci, ansvarig för bankens entreprenörssamarbeten.

Hur gör jag om jag har en bra idé? Det fick 18 ungdomar lära sig mer om under en sommarlovsvecka i SEB:s lokaler på Stureplan. På schemat fanns allt från service design och marknadsföring i sociala medier till privatekonomi och hur man gör en bra presentation.

– Entreprenörskap är viktigt för att skapa jobb i framtiden, och med den här veckan vill vi visa ungdomar att det finns alternativ till ett liv som anställd. Ofta saknas det en mötesplats där ungdomar kan träffas och utveckla sina entreprenöriella mindset så jag hoppas att det här blir ett återkommande initiativ, säger Sara Mohebipour, projektledare för SEB:s Entrepreneur Camp.

Medan förmiddagarna ägnades åt föreläsningar fick ungdomarna jobba med egna idéer under eftermiddagarna. På fredagseftermiddagen fick de sedan pitcha sina idéer inför en jury där bland annat SEB:s vd Johan Torgeby ingick.

– Jag tycker att det var otroligt inspirerande att höra deras presentationer och se hur långt de kommit på bara en vecka. Mitt råd till dem var att passa på att förverkliga sina idéer medan de fortfarande är unga och orädda. Sedan handlar det om att hitta lösningar som påverkar många – att tänka stort och agera smått, sa Johan Torgeby.

Zak Hylerstedt Stomberg, som till vardags jobbar som företagsrådgivare, säger att han sett en enorm utveckling under veckan.

– Alla har utvecklats på sitt sätt och jag hoppas att de känner att de nu kan ta steget att starta eget. Vi hade en bra mix av killar och tjejer, olika etniska bakgrunder och dessutom nådde vi både ungdomar i centrala Stockholm och förorterna. Genom vår Entrepreneur Camp visar vi att vi ser dem alla och att vi finns där för att hjälpa dem att förverkliga sina drömmar.

Några röster från fredagseftermiddagen:

Frida Bogren, snart 17 år.

– Jag tycker att veckan var lärorik, inspirerande och motiverande. Jag hade inga planer på att starta eget innan SEB:s Entrepreneur Camp men jag har lärt mig mycket under veckan och insett att jag kanske vill bli entreprenör så småningom.

Nader Hayati, 18 år

– Det har varit en fantastisk vecka. Jag har lärt mig så mycket och fått många nya idéer kring hur man startar företag på bästa sätt. Jag har antecknat mycket på föreläsningarna för att kunna använda informationen senare i livet eftersom jag hoppas bli en av de 0,6 procent som gör något åt sin idé.