"Här föds framtidens tillväxtföretag"

En drönare som klarar 1 000 graders värme och kan hjälpa brandkåren att inspektera övertända byggnader och en gitarr med trådlös uppkoppling till Internet. Det är några produkter som just tar form vid Things experimentverkstaden vid KTH i Stockholm. SEB har varit med som partner från starten för drygt ett år sedan.

– Things är en co-working space för entreprenörer inom hårdvara. Här får de tillgång till lokaler, verktyg och expertis – och inte minst möjligheter att träffa andra entreprenörer, säger Linda Krondal, vd för och medgrundare av Things.

Things startade i mars 2015 och har i dag 33 uppstartsföretag som medlemmar. Flera stora svenska företag finns med som partner och bidrar med såväl finansiering som kompetens: SEB, ABB, Assa Abloy, Husqvarna, NCC och SP liksom företagsinkubatorn Sting – vars grundare Pär Hedberg också är initiativtagare till Things.

Tanken är att Things ska vara den första anhalten på vägen ut i stora världen. Och så har det också blivit. Under det första året har åtta bolag flyttat ut för att verksamheten vuxit – och deras platser har snabbt tagits över av nya uppstarter.

Sammanför storbolag med entreprenörsidéer

– Det som är unikt för Things är att vi sammanför traditionella branscher med ny teknik, och i det mötet uppstår nya idéer. Industriföretagen inser att de kan använda en produkt som uppstartsföretaget utvecklat – och uppstartsföretaget ser nya användningsområden för sina produkter, säger Linda Krondal.

Uppstartsföretagen arbetar i huvudsak inom Sakernas internet och ”wearables” – alltså uppkopplade produkter – som 3D-skanning- och –printing, automation och sensorer.

Ett av dem är Inkonova som utvecklar drönare för olika specialområden som gruvor, brandbekämpning eller sjöräddning. Deras gruvdrönare har precis testats framgångsrikt av ett kanadensiskt gruvföretag. Phoenix, som klarar 1 000 graders hetta, är ett annat projekt som de utvecklar för brandbekämpning.

– Överhuvudtaget vill vi att våra produkter ska vara till samhällets nytta, säger grundaren Pau Mallol.

"Här föds många av framtidens tillväxtföretag"

SEB har funnits med som partner till Things sedan allra första början.

– Vi har en stor satsning på nyföretagande och entreprenörskap, det här är ett område där vi vill vara med och bidra. När vi fick frågan fanns det bara fyra väggar, inget mer. Men vi tackade ja direkt för vi insåg snabbt att här kommer många framtida tillväxtföretag startas, säger Belgin Fortaci, ansvarig för SEB:s entreprenörssamarbeten.

Förutom att stötta Things ekonomiskt bidrar SEB även med kunskap och nätverk.

I mars bjöd SEB tillsammans med Things och en annan partner, Venture Cup, in organisationer och företag som på olika sätt stöttar uppstartsföretag och lät dem pitcha för uppstarter. Syftet var att tydliggöra hur mycket hjälp man som uppstartsföretag kan få och vad varje organisation gör.

– Det var en omvänd pitch, det brukar ju vara uppstartsföretagen som visar upp sig för investerarna, säger Belgin Fortaci.

Den 2 juni blir det ett liknande event, då får aktörer inom finansiering presentera sig för uppstartsbolagen.