SEB stöttar musiklägret Side by Side

Under några dagar i juni sjöd hela Göteborg av musikalisk aktivitet, när 1300 ungdomar möttes under musiklägret Side by Side by El Sistema. SEB-medarbetare var med bland de 40-tal volontärer som bar notställ, skjutsade barn, serverade mat eller bara högg i där det i allmänhet behövdes.

– Det är väldigt roligt att hjälpa ungdomar från när och fjärran att samlas kring ett tema, musik. Att få höra de här ungdomarna spela och sjunga tillsammans är fantastiskt och ledarna är duktiga på att få till det, säger Katharina Kapronczay, SEB Trade Finance Göteborg.

Sammanlagt deltog barn och ungdomar från 10 länder i årets läger. 700 spelade i orkester och 600 sjöng i kör.

En av dem var Iris Lingnert som har spelat cello i två år.

– Det bästa med musiklägret Side by Side? Det är att det är så roligt, säger hon.

Målet - att lägret är lika stort som Gothia Cup 2021

Inför slutkonserten, som ägde rum i Lisebergshallen under ledning av dirigenten Manuel López-Gómez tillsammans med Göteborgssymfonikerna, såldes biljetterna slut på en gång. Målet är att lägret ska växa för varje år och Side by Side by El Sistema har också fått klartecken från Göteborgs kommun att de har en budget på 1,5 miljoner kronor till nästa års läger.

För Katharina Kapronczay är det andra gången hon är med som volontär och hon påpekar vilken viktig roll även företagen har för att göra det möjligt för barn att mötas under detta musiklägret i Göteborg.

– Jag är stolt att SEB är med och sponsrar och gör det möjligt för alla delta. Vårt bidrag är viktigt och hoppas att det nästa år blir det ännu fler volontärer, säger Katharina  Kapronczay.

Och redan nu planeras det inför Göteborgs 400-årsjubileum, som kommer äga rum år 2021.

– Jag tycker Side by Side by El Sistema har en härlig målbild, att musiklägret skall vara lika stort som Gothia Cup 2021 när Göteborg fyller 400. Tänk dig 30 000 ungdomar som spelar musik och sjunger tillsammans runt om i Göteborg, säger Katharina Kapronczay.

Om Side by Side och El Sistema

Side by Side-lägret anordnades för tredje året i rad 15-18 juni i Göteborg. Lägret avslutas med en stor konsert tillsammans med musiker ur Göteborgs Symfoniker, som från och med 2016 huvudarrangörer i nära samverkan med stiftelsen El Sistema Sverige.

El Sistema grundades 1975 i Venezuela med visionen att man genom musik kan medverka till och skapa en positiv social förändring i barns liv. Idag finns organisationen i 65 länder. 2010 startade man i Sverige, finns nu i en rad städer runt om i landet. En viktig del av verksamheten är veckovisa möten och familjeträffar, där barnen spelar med och för varandra.

Fram till 400-årsjubiléet i Göteborg 2021 är planen att Side by Side år för år ska byggas upp med visionen om att 2021 samla 30 000 ungdomar från världens alla hörn.