Moa Gürbüzer är Årets Nybyggare

På tisdagseftermiddagen fick Moa Gürbüzer ta emot utmärkelsen Årets Nybyggare från Kung Carl Gustaf. Hon prisades för sitt företag MRG Wines som säljer alkoholfritt, högkvalitativt vin. "Det här priset vill jag dela med alla barn som inte blivit sedda av sina föräldrar på grund av alkohol", sa Moa Gürbüzer efter prisutdelningen.

Efter en karriär som socionom valde Moa Gürbüzer att vid 57 års ålder starta eget.

– Som socionom har jag sett på nära håll hur alkohol förstör högtider som jul och nyår för många barn. Vin används också för att fira eller belöna. Att inte dricka vin ses ofta som avvikande i vårt samhälle, och därför väcktes tanken på att ta fram högkvalitativa alkoholfria viner.

– Med våra viner vill jag skapa en ny vinkultur där frågan 'vill du ha vin med eller utan alkohol' ska vara en lika naturlig som 'vill du ha kaffe med eller utan mjölk'.

Moa inledde ett samarbete med champagneexperten Richard Julin under 2013. Tre år senare omsätter Moa Gürbüzers företag MRG Wines sexton miljoner kronor och har i dagsläget fyra anställda. Vinerna säljs idag i Sverige, Norge, Tjeckien och Hongkong och näst på tur står Finland och Japan.

För tionde året i rad sponsrar SEB priset Årets Nybyggare. Under ceremonin på slottet fanns Belgin Fortaci, ansvarig för SEB:s entreprenörssamarbeten, på plats för att dela ut prischecken på 100 000 kronor.

– Vårt samarbete med IFS och Årets Nybyggare är en del av SEB:s arbete med att stötta entreprenörskap. Vi har idag många partners inom ramen för vårt engagemang för entreprenörskap. Det som är speciellt med just Årets Nybyggare är att det inte bara är ett entreprenörspris utan också ett ställningstagande för i vilken riktning vi vill att Sverige ska utvecklas.

Under ceremonin delade IFS även ut priset Årets Pionjär som går till en person med utländsk bakgrund som bott i Sverige under en längre tid och som lyckats skapa ett tillväxtföretag som står för nytänkande i sin bransch. Årets vinnare är Mohammed Homman med sitt dataprogrammeringsföretag Vironova som utvecklar programvara för identifiering, kvantifiering och bestämning av virus.

Priset Årets Nybyggare är instiftat av kungen, men delas ut av stiftelsen IFS i samarbete med bland andra SEB och Almi. Priset går till företagare med utländsk bakgrund, som med "begränsade resurser och genom hårt och målmedvetet arbete" har nått framgång i sitt företagande.