De blev Årets nybyggare 2015

Det blev bröderna Jamshaid och Nasir Gill som i år fick ta emot en plakett av kung Carl XVI Gustaf och en check på 100 000 kronor från SEB. ”Priset betyder mycket för oss och är ett tecken på att det vi gör uppskattas. Efter att ha nått detta delmål är vi redo att ta oss an nästa mål – att ingå i Fortune 500”, sa bröderna efter ceremonin.

För sjuttonde året i rad delade Kung Carl XVI Gustaf ut pris till Årets Nybyggare vid en ceremoni på slottet. Pristagarna väljs bland personer med utländsk bakgrund, som på kort tid och med små resurser har startat företag. Bakom priset står IFS, Internationella Företagarföreningen i Sverige, i samarbete med SEB och statliga Almi Företagspartner.

Årets pristagare Jamshaid och Nasir Gill påbörjade arbetet med att ta fram ett alternativt byggmaterial till trä genom att kombinera återvunnen plast och risskal redan när de bodde i Pakistan. 2009 var de tvungna att fly landet av politiska skäl, men efter bara fyra dagar på SFI, Svenska för invandrare, började de att sälja plank, staket och trall till svenska varuhus.

Idag, sex år senare, omsätter deras företa Green Plank 25 miljoner kronor per år och närmare 80 procent av försäljningen går på export.

SEB:s koncernchef Annika Falkengren fanns på plats för att dela ut prischecken på 100 000 kronor. Hon berättade bland annat att vart femte företag som startas i Sverige, startas av en person med utländsk bakgrund och att det därför är viktigt för SEB att vara med och stötta dessa entreprenörer. Hon avslutade med att konstatera att hela samhället vinner på att vi hjälps åt att ta tillvara på deras kunskap.

Andra talare var Kung Carl XVI Gustaf, näringsminister Mikael Damberg, förre landshövdingen Björn Eriksson samt företrädare för IFS och Almi.

Flera av dagens talare tog upp den rådande flyktingsituationen, och Kung Carl XVI Gustaf underströk att utmärkelsen Årets nybyggare idag är viktigare än någonsin.

– Vi talar mycket om hur vi bäst hjälper nykomlingar in i det svenska samhället. Det är bra. Det ska vi göra. Men låt oss samtidigt inte glömma bort att tala om vad de som kommer till Sverige kan bidra med, sa han.

Under ceremonin delade IFS även ut priset Årets Pionjär som går till en person med utländsk bakgrund som bott i Sverige under en längre tid och som lyckats skapa ett tillväxtföretag som står för nytänkande i sin bransch. Vinnare av priset blev bröderna Behrang och Behrooz Gilanpours från Iran med företaget Ozonetech System AB. Genom att använda ozongas har de skapat ozongeneratorer som renar luft och vatten.