Mikrofinansfonder når sex miljoner entreprenörer

Ett 70-tal finansiella kunder i Sverige och Finland har investerat i SEB:s andra fond för mikrofinansiering, som stängde i slutet av september. Därmed har totalt en miljard kronor investerats i de båda fonderna, vilket innebär att sex miljoner mikroentreprenörer i utvecklingsländerna får tillgång till finansiering via de institutioner fonderna investerar i.

– Vi ser ett fortsatt stort intresse från investerarna. Jag är övertygad om att det kommer att växa, säger Viktor Andersson, som förvaltar fonderna. Kombinationen god finansiell avkastning med att investeringen gör något konkret för att hjälpa till med utveckling är tilltalande för de flesta kunder vi talar med.

Förra sommaren startade SEB som första bank i Sverige en fond för mikrofinansiering.   Årets fond följer samma upplägg som i fjol, men antalet investerare har nästan tredubblats och omfattar nu även finländska institutioner.

Mikrofinansiering är ett sätt att tillhandahålla kapital och finansiella tjänster till de allra fattigaste i världen. Människor, som står utanför det finansiella systemet, får därmed möjlighet att låna pengar för att köpa exempelvis maskiner, verktyg, fordon eller lokaler för att komma igång med en egen verksamhet.

SEB är fortfarande den enda banken i Norden som erbjuder sina institutionella kunder att investera i mikrofinansiering.

– Intresset för den här typen av social investering är väldigt stort. Vi arbetar mycket med att informera och utbilda och vi får ofta förfrågningar om att besöka kunder för att berätta mer om hur det fungerar i praktiken, säger Viktor Andersson.