Annika Falkengren årets europeiska bankperson

– Jag är mycket hedrad över den här utmärkelsen, det är ett erkännande till hela SEB. Det sa SEB:s vd Annika Falkengren, när hon på måndagen tog emot utmärkelsen European Banker of the year för 2012.

Utmärkelsen överlämnades av föregående års vinnare David de Rothschild, från Rothschild Group. Detta är första gången någon från Norden mottar den prestigefyllda utmärkelsen, som tidigare har gått till namnkunniga finansprofiler som Josef Ackerman, Deutsche Bank, Jean-Claude Juncker, premiärminister i Luxemburg, och Jean-Claude Trichet, Europeiska centralbanken.

I sitt tacktal betonade Annika Falkengren att SEB:s företagsidentitet är djupt grundad i den ursprungliga rollen att stötta företagsamhet och entreprenörskap. Dagens SEB har en stark regional förankring som den ledande företagsbanken i Norden och Tyskland, men också en tydlig internationell profil, vilket ligger i linje med dessa länders exportorienterade profil.

Hon gjorde en tillbakablick över de senaste åren och framhöll att en av hennes lärdomar från den akuta finanskrisen var behovet av att aldrig förlora sikte på varför banken finns till.

– För oss i SEB var nyckeln att hålla öppet för kunderna trots att kapitalmarknaderna bara fungerade delvis. Det handlade om att visa kunderna att vårt långsiktiga partnerskap verkligen betydde något för dem även i svåra tider, sa hon.

Ett av problemen under åren som föregick finanskrisen var att den globala finanssektorn förlorade fokus på sin grundläggande roll att vara ett smörjmedel i ekonomin. För mycket energi lades på att skapa nya, komplicerade finansiella instrument i en miljö där priset på risk var för lågt.

– De senaste åren har gjort det tydligt att banker inte kan fungera utan förtroende från kunder, medarbetare, investerare, politiker, myndigheter och samhället i stort. För att uppnå det måste vi öka transparensen, skapa stabilitet och förutsägbarhet och framförallt fokusera på vår grundläggande roll, att stödja våra kunder och därmed bidra till tillväxt och välstånd i samhällsekonomin, sa hon.

Utmärkelsen European Banker of the Year, delas ut av Group 20+1, en grupp med ledande ekonomijournalister från bland annat Frankfurter Allgemeine Zeeitung, Financial Times och Wall Street Journal. Gruppen formades 1993, på uppdrag av det tyska kommunikationsföretaget Maleki Group.