SEB står för skattekostnaden i Euroland Gratis

SEB har beslutat att betala avkastningsskatten för den avgiftsfria fonden Euroland Gratis, som lanserades i augusti.

- Vi tyckte att den var gratis även innan, men för att undanröja alla tvivel och inte göra kunderna missnöjda tänker vi stå för skatten, säger Peter Dahlgren, chef för SEB:s sparaerbjudande.

SEB Euroland Gratis Lux ack, som det fullständiga namnet lyder, är en passivt förvaltad aktieindexfond där målsättningen är att spegla innehaven och utvecklingen för Nasdaq Euro 50, som består av de 50 största bolagen inom eurozonen.

- Den nya fonden passar de kunder som söker ett lågkostnadsalternativ med exponering mot Europa. Den är också ett bra komplement för den som har stora delar av sitt sparande placerat i Sverige och som söker en bredare riskspridning, säger Peter Dahlgren.

Fonden är helt avgiftsfri, vilket innebär att SEB bjuder på såväl förvaltningsavgiften som löpande kostnader i form av kurtage. Men i likhet med vad som gäller för alla fonder som är registrerade i Luxemburg påförs den en årlig skattekostnad på 0,05 procent av fondförmögenheten. Det är denna kostnad som SEB nu har valt att betala för kundernas räkning.

I Frankrike har man dock i somras infört en transaktionsskatt på 0,2 procent vid aktieköp, men inte vid aktieförsäljningar. Denna transaktionsskatt tillämpas på bolag som har marknadsvärde över 1 miljard euro. Transaktionsskatten för de franska aktieköpen belastar fonden.