Nu kan du betala med ett Swish

Nu lanseras den bankgemensamma mobila betaltjänsten Swish. Genom att ladda ner Swish-appen kan du skicka pengar via mobilnumret och pengarna är direkt framme på mottagarens konto.

– Det här är ett snabbt, enkelt och säkert sätt att betala via mobilen. Genom samarbetet med de andra bankerna ger vi möjlighet för våra kunder att på ett smidigt sätt skicka pengar från den egna mobilen till ett konto, säger Mats Torstendahl, chef för Kontorsrörelsen i SEB.

Swish har tagits fram av SEBi samarbete med Danske bank, Handelsbanken, Länsförsäkringar Bank, Nordea samt Swedbank och Sparbankerna.

För att kunna använda tjänsten behöver du en så kallad smart telefon, mobilt Bank-ID samt appen Swish. Enklast tecknar du dig för appen på vårt Internetkontor Privat, genom att registrera ditt mobilnummer till det konto där pengarna ska tas ifrån alternativt sättas in.

Där kan du också välja ett belopp för vad som ska vara möjligt att betala via Swish per dygn. Högsta belopp är 5 000 kronor per dag. Vid speciella tillfällen, exempelvis vid köp av en bil, kan du utöka din beloppsgräns för en större transaktion. Den maximala beloppsgränsen för detta är 150 000 kronor.

Som mottagare får du alltid pengarna direkt till ditt konto, oavsett vilken bank som sändarens konto är anslutet till. För att skicka pengar krävs att du legitimerar dig med ett Mobilt BankID. Du måste vara minst 18 år för att kunna använda Swish.