Jämför SEB:s fonder enligt "Normanbeloppet"

Nu kan SEB:s kunder jämföra fondavgifter även med hjälp av det så kallade Normanbeloppet, som är en förenklad prognos för kostnaden att månadsspara i tio år.

Tomas Törnblom, försäljningsansvarig för fonder inom SEB, menar att Normanbeloppet blir ett komplement till övrig prisinformation.

– Vi vill ge våra kunder möjlighet att jämföra priser så brett som det är möjligt och då blir det här ett komplement till våra övriga information om avgifter, risknivåer, betyg och tidigare avkastning, säger han.

Namnet kommer från finansmarknadsminister Peter Norman, som flera gånger det senaste året har föreslagit att fondspararna ska få bättre information om kostnaden för att månadsspara 1 000 kronor i tio år.

Beloppet, som har tagits fram av fondratingföretaget Morningstar, är en prognos över hur mycket det kostar att spara 1 000 kronor i olika fonder under tio år. Prognosen bygger på de kostnader som fondbolaget rapporterat under de senaste fem åren och ett antagande om hur hög avkastningen kommer att bli (för aktiefonder 6 procent, blandfonder 4 procent, räntefonder 2 procent). I beloppet ingår även prestationsbaserade avgifter.

Normanbeloppen för SEB:s fonder och börshandlade fonder hittar du längst upp i kurslistans meny och under länken börs och finans.

Övrig information om SEB:s avgifter, risknivåer, betyg och tidigare avkastning hittar du i SEB:s fondlista under respektive fonds namn.