Få koll på kötider och ditt sparande med SEB:s app

Nu kan du som har SEB:s app för privatpersoner se hur långa kötiderna är på de olika SEB-kontoren. Dessutom får du tillgång till en sparsnurra som hjälper dig att räkna ut hur mycket eller hur länge du måste spara för att nå ditt mål.

Den 17 augusti lanserar SEB en ny version av Mobila banken för privatpersoner med Iphone och Android. De största nyheterna i den nya versionen är möjligheten att se hur många personer det är i kö på respektive kontor samt chansen att räkna på ett sparande som knyts till ett särskilt konto och med en personligt vald bild som symboliserar målet med sparandet.

Som första bank i Sverige ger SEB kunderna möjlighet att se hur långa kötiderna är på de olika SEB-kontoren i din närhet. Till en början kommer sökningen endast att omfatta ett trettiotal kontor som har det nya digitala kösystemet. På sikt kommer alla kontor att ha samma kösystem och då kommer även alla kontors kötider att synas i appen.

– Sedan tidigare kan våra användare se hur långt det är till närmaste bankomat, få adresser, kontaktuppgifter, öppettider samt färdbeskrivning till närmaste kontor. De ser även bankomaters och kontors tjänsteutbud och nu hoppas vi kunna höja den totala kundupplevelsen genom att koppla ihop två av våra mötesplatser på detta sätt, säger Malin Eliasson.

– Genom att ge kunden information direkt i mobilen om olika kontors öppettider, tjänsteutbud och kötider tar vi nästa steg mot att förenkla våra kunders vardag.

Den andra nyheten är att användaren med hjälp av appen kan göra en sparkalkyl för sitt målsparande eller månadssparande. Användaren väljer sedan om han eller hon vill utgå från hur mycket som ska sparas varje månad eller om slutmålet är en viss summa.

– Sedan räknar sparsnurran ut hur mycket du måste spara varje månad för att du ska nå ditt mål eller hur mycket pengar du kan ha när månadssparandet löpt under en viss period. När du sedan känner dig nöjd med uträkningen kan den kopplas till ett av dina konton så att du på så sätt kan följa hur det går med ditt sparande via mobilen.

– Dessutom kan du utgå från en tidsaspekt i ditt sparande, exempelvis om du vill kunna resa till Thailand om sex månader eller har ett år på dig att få ihop till bröllopsbudgeten. Då hjälper dig appen att se hur mycket du måste spara varje månad för att det ska bli möjligt. För att göra målet ännu tydligare kan man även lägga upp en personlig bild, exempelvis på en bröllopsklänning eller strand i Thailand, som visas i appens kontoöversikt tillsammans med information om hur mycket som kvarstår av sparandet, säger Malin Eliasson.

Sedan tidigare finns bland annat dessa funktioner i appen:

• Söka i kontohistoriken med hjälp av datum, text eller belopp 15 månader bakåt i tiden
  • Få meddelande när man har obetalda e-fakturor och/eller osignerade uppdrag
  • Hjälp att hitta till närmsta bankomat och bankkontor via mobilens GPS och kamerafunktion
  • Inskanning av räkningar
  • Valutaomräknare

Nu finns de uppgraderade applikationerna att ladda ned på App Store respektive Google Play.