Erbjuder stöd efter AstraZenecas neddragningar

AstraZeneca varslade 1 200 forskare i Södertälje om uppsägning i vintras. SEB i Södertälje har engagerat sig starkt i frågan.

- Jag vill att SEB i Södertälje ska vara en viktig aktör och bidra till det lokala samhället. Därför har vi engagerat oss mycket i samarbete med kommun och näringsliv. Så för mig var det självklart att vi skulle agera när det här beskedet kom.

Så redan samma dag som informationen gavs kontaktade Thomas Andersson Astra Zenecas platschef för att berätta att SEB erbjuder ett stödpaket till drabbade medarbetare som är SEB-kunder. Det handlar om möjligheten att under en omställningsperiod lägga bolånet amorteringsfritt, ta bort kort- och kontoavgifter samt erbjuda individuell rådgivning. Denna information gick sedan ut internt i AstraZeneca.

Hur har erbjudandet mottagits?

- Vi har bara hört positiva kommentarer från kunderna. Och initiativet har rönt mycket uppmärksamhet lokalt och vi har bland annat fått positiva kommentarer från kommunen och dess styrelse.

Är det många som har nappat på erbjudandet?

- Nej, ännu så länge är det ingen som har behövt utnyttja det. Uppsägningarna träder ju i kraft först i höst och ännu så länge är det ingen som har gått ut i arbetslöshet.

- Det är väldigt kompetenta personer som drabbas, de flesta kommer nog relativt snabbt att hitta ett annat jobb, men under mellantiden kan de få en pressad ekonomi och då är vår tanke att underlätta den omställningen.

Det finns också många idéer kring nyföretagande där flera forskare sannolikt kommer att starta eget. I måndags deltog SEB som enda bank vid en starta-eget-dag för forskare med företagarplaner. Där deltog olika företrädare för myndigheter och branschorganisationer. Fredric Nilsson och Monika Östling från Södertäljekontoret deltog för att berätta om olika finansieringslösningar.

- I onsdags träffade vi ett företag som står i startgroparna att starta. De har fått riskkapital och räknar med att komma igång inom kort. Vi kommer att se fler sådana exempel, säger Thomas Andersson.