Mängder av utmärkelser för SEB i Lettland

SEB i Lettland har den sista tiden fått flera utmärkelser för sin starka utveckling på en rad områden. Banken har bland annat vunnit en guldmedalj för sitt hållbarhetsarbete.

SEB vann en guldmedalj för sina åtgärder under 2010 för att bli ett mer hållbart företag vilket även innefattar socialt ansvarstagande. Sustainability Index, ett gemensamt initiativ av den lettiska arbetsgivareföreningen och en fackförening i Lettland, har utvärderat 50 företag och organisationer runt om i landet. Bara tre av dessa fick guldmedaljer medan 31 företag vann silver och 16 brons.

Ainars Ozols, head of SEB in LatviaAinars Ozols, chef för SEB i Lettland, menar att bankens deltagande i denna utvärdering är av stor betydelse.

– Detta index hjälper oss att utvärdera våra insatser i bolagsstyrning, socialt ansvar och miljö. Jag är verkligen nöjd med att experterna från Sustainability Index tycker att resultaten för SEB i Lettland de senaste åren, och förra året i synnerhet, ligger på nivån för guldmedalj.

Samtidigt har den internationella finansiella tidskriften EMEA Finance, utsett SEB i Lettland till bästa bank och bästa fondförvaltare i Lettland 2010. Det är tredje året i rad som EMEA Finans experter har tilldelat SEB högsta betyg av alla kommersiella banker i Lettland.

Förra veckan knep SEB i Lettland topplaceringen i två kategorier vid galan ”Baltic PR Awards”. I kategorin intern kommunikation, vann banken med "“SEB invites to play the Values!” och ett projekt kallat “Oxygene - Latvia Plants Trees!” vann i media- och krishanteringskategorin samt CSR-kategorin. Detta projekt har tagits fram tillsammans med lettiska statens skogsförvaltningsbolag och PR-byrån Deep White.

Totalt åtta projekt från Lettland, ett från Litauen och ett från Estland, vann priser vid Baltic PR Awards, som utser de bästa kommunikations- och PR-kampanjerna i de baltiska länderna för föregående år.