Allt fler hedgefonder vänder sig till SEB

Eurohedge, en ledande webbplats för hedgefondbranschen, skrev nyligen om SEB:s framsteg på den europeiska marknaden för tjänster till hedgefonder under 2010.

Jonas Lindgren är chef för det som på branschspråk kallas prime brokerage, alltså tjänster till hedgefonder. Det kan exempelvis handla om utlåning av pengar eller olika värdepapper som underlättar fondernas verksamhet.

Han menar att de framgångar som Eurohedge uppmärksammade bidrar till att stärka SEB:s varumärke på prime brokerage-marknaden, särskilt med tanke på banken kom före stora namn som Barclays och Bank of America Merrill Lynch.

Eurohedge har samlat in uppgifter om uppdrag som hedgefonder i Europa gav till sina leverantörer under 2010 och baserar sin rankning på detta. I sin undersökning tar Eurohedge hänsyn till bland annat värdet av de tillgångar som fonderna förvaltar.

Särskilt glädjande är enligt Jonas Lindgren den analys som visar att SEB har växt under alla de senaste fyra åren, även när konkurrenterna tappat i volym.

Uppmärksamheten från Eurohedge kommer definitivt att stödja SEB:s mål att expandera inom prime brokerage utanför den nordiska marknaden.

– När någon planerar att etablera en hedgefond tenderar de att titta på tre eller fyra banker som möjliga leverantörer, säger Jonas Lindgren säger. Att få ut vårt varumärke – med ett erkännande att SEB är en ansvarsfull och respekterad prime broker – är viktigt. Det verkligen visar att vi vet vad vi gör.

Han tillägger att i vissa fall sätter det SEB på kartan då en del möjliga kunder i Europa ännu inte uppfattat att banken är en viktig aktör inom prime brokerage.