Klicka här för att logga in!

Makropodd av SEB

Chefsekonom Robert Bergqvist och hans expertkollegor på SEB diskuterar aktuell makroekonomi, hur den påverkar världen, och oss.

Innehållet i poddarna är baserat på uppgifter från källor som av Banken bedöms vara pålitliga. Banken lämnar dock ingen garanti för fullständigheten eller riktigheten i dessa uppgifter. De som tar del av podden uppmanas att basera sina investeringsbeslut på undersökningar de själva bedömer vara nödvändiga.

Mejla oss dina frågor: makropodd@seb.se

Till makropodd arkivet

SEB svarar inte för förlust eller skada – direkt eller indirekt, eller av vad slag det vara må – som kan uppkomma till följd av användandet av dessa poddar eller dess innehåll. Materialet är avsett för mottagaren, all spridning, distribuering, mångfaldigande eller annan användning av denna podd får inte ske utan SEB:s medgivande.

2021

20 juli 2021. Inflationen har den senaste tiden blivit högre än de flesta ekonomer och experter räknat med. Särskilt i USA. Håller Federal Reserve och andra centralbanker på att tappa greppet om inflationen? Den frågan ställer sig chefsekonom Robert Bergqvist och inflationsexperten Olle Holmgren i en ny Makropodd av SEB.

Till podden

Du kan också lyssna överallt där poddar finns, till exempel hos Apple Podcast och Spotify.

21 juni 2021. Den ekonomiska utvecklingen har varit stark den senaste tiden men det har kommit en del bakslag. Chefsekonom Robert Bergqvist och prognoschef Håkan Frisén ställer sig frågan vart världen är på väg? De pratar bland annat om inflationen som tagit fart i framförallt USA, och lyfter fram vilka faktorer som pekar uppåt och vilka som pekar nedåt.

Till podden

16 juni 2021. Världens centralbanker, inte minst amerikanska Federal Reserve, har med sina åtgärder och uttalanden påverkat valutakursernas utveckling. Vad som väntar framöver diskuterar SEB:s experter Carl Hammer och Karl Steiner med anledning av att banken publicerat en ny upplaga av rapporten Currency Strategy.

Till podden

11 juni 2021. Börsen har stigit runt 20 procent sedan årsskiftet samtidigt som diskussioner om inflationen tilltar allt mer. Hur påverkar inflation och risk för höjda räntor utvecklingen? Kommer företagens marginaler att pressas av ökade kostnader? Vilka branscher har potential kvar? SEB:s chefsekonom Robert Bergqvist pratar med investeringsstrategen Johan Hagbarth om detta och mycket mer.

Till podden

7 juni 2021. Prognoschef Håkan Frisén och Sverige-expert Olle Holmgren djupdyker i den svenska ekonomins ställning just nu - och prognoserna för närmaste tiden.

Till podden

19 maj 2021. I sin krönika reflekterar SEB:s chefsstrateg Johan Javeus över att den stora majoriteten av de anställda gillar hemarbetet samtidigt som ny teknik och förbättrade arbetsprocesser gör det allt lättare att jobba på distans. På sikt känns en rätt omfattande kontorsdöd närmast oundviklig, eller?

Till podden

12 maj 2021. CFO Survey, SEB:s och Deloitte:s undersökning av finanschefers syn på världen och ekonomin, är ute. SEB:s analytiker Marcus Widén och Karl Steiner får sällskap av Deloittes Robert Bergström för att reda ut vad undersökningen säger.

Till podden

4 maj 2021. SEB:s chefsekonom Robert Bergqvist och prognoschef Håkan Frisén diskuterar och analyserar det aktuella ekonomiska läget med anledning av att banken släpper en ny upplaga av rapporten Nordic Outlook. Titeln är ’Inflationsrisker i fokus när Covid-19 bemästras och uppgången tar fart.

Till podden

21 april 2021. SEB-ekonomerna Carl HammerKarl Steiner och Olle Holmgren diskuterar vilka faktorer som påverkar utvecklingen för kronan och vad som väntar under resten av året. De tar också upp den enkät som SEB gjort bland investerare för rapporten SEK Views som nyligen släppts.

Till podden

21 april 2021. Prenumerationer blir ett allt vanligare sätt att konsumera både digitala tjänster och fysiska varor. Till exempel musik, filmer, tv-serier och matkassar. I en krönika reflekterar SEB:s chefsstrateg Johan Javeus över utvecklingen och konstaterar att finns många fördelar, men också ett antal baksidor och problem.

Till podden

13 april 2021. SEB:s prognoschef Håkan Frisén leder ett samtal med makroekonom Daniel Bergvall om var Sverige står inför den vårbudget som snart ska presenteras. Har regeringens finanspolitik varit för försiktig? Vad ligger framför oss i år och när är det dags att strama åt igen?

Till podden

5 april 2021. Hur har pandemin påverkat stora och små företag, i Sverige och i världen? Hur har de olika stöden fungerat och hur ser förutsättningarna ut när det blir dags att återgå till ett mer normalt läge? Om detta och mycket annat diskuterar SEB:s chefsekonom Robert Bergqvist och företagarekonom Américo Fernández.

Till podden

31 mars 2021. Hur ser utsikterna ut för norska kronan och drar Norge ifrån Sverige nu? Det frågar sig Carl HammerLina Fransson och Karl Steiner i dagens valutatekniska djupdykning. Vi kan avslöja att april månad ser jobbig ut för svenska kronan.

Till podden

25 mars 2021. Prognoschef Håkan Frisén samtalar med makroekonom om hur bland annat vaccinering, ekonomisk politik och stimulanser påverkar konjunkturutvecklingen på kort och lång sikt.

Till podden

18 mars 2021. Ger Bidens jättepaket århundradets köpfest och inflationsbaksmälla? Kan USA:s inflationsrisker spridas till resten av världen? Hur farligt är egentligen inflationsspöket – ser vi slutet på låginflationseran? SEB:s USA-ekonom Elisabet Kopelman och inflationsgurun Olle Holmgren diskuterar.

Till podden

8 mars 2021. Ekonomen Marcus Widén leder diskussionen om den heta svenska bostadsmarknaden tillsammans med SEB:s räntestrateg Lina Fransson och privatekonom Jens Magnusson.

Till podden

4 mars 2021. Chefsekonom Robert Bergqvist och SEB:s USA-expert Elisabet Kopelman tittar på hur det globala samarbetet avseende ekonomisk politik fungerar.

Till podden

1 mars 2021. SEB:s chefsekonom Robert Bergqvist samtalar med placeringsstrateg Johan Hagbarth om var börsen är på väg under 2021. Hur kommer till exempel försenade vaccin att påverka utvecklingen? Vilken roll spelar den ökade oron inflation och högre räntor?

Till podden

24 februari 2021. SEB:s prognoschef Håkan Frisén och räntestrateg Lina Fransson djupdyker i centralbanksvärlden och diskuterar hur Feds "nya" flexibla inflationsmålsstrategi påverkar inflationsförväntningar och räntor i USA. Hur stor är risken för en överhettning i amerikansk ekonomi när finanspolitiken trummar på och Fed lovar att hålla räntorna låga länge? Bör vi oroa oss för den senaste tidens snabba ränteuppgång? Vad står Europa och Riksbanken i allt det här?

Till podden

26 januari 2021. SEB:s chefsekonom Robert Berqvist och prognoschef Håkan Frisén diskuterar innehållet i en ny upplaga av bankens konjunkturrapport Nordic Outlook. Bland annat konstaterar de att 2020 nog inte blev så illa som befarat, men samtidigt kommer den stora återhämtningen troligen inte förrän 2022.

Till podden

20 januari 2021Robert Bergqvist gästas av ”Mr Inflation”, som annars går under namnet Olle Holmgren och är SEB:s Sverigebevakare på ekonomisk analys. Här får vi bland annat veta vad inflation egentligen är för något, hur den uppstår och varför extremt låga räntor inte enbart är av godo. Men framförallt ger Mr Inflation oss sin syn på inflationstrycket och sätter ett betyg för sin inflationsoro för olika delar av världen.

Till podden

2021-01-13. 2021 ser ut att bli klimatets år. I en krönika förklarar SEB:s chefstrateg Johan Javeus varför han tror att till och med centralbankerna kommer ge sig in i klimatkampen inom kort.

Till podden

13 januari 2021. Vilka avtryck sätter förra veckans skrämmande politiska USA-utveckling på landets ekonomi och finansmarknader, vilket blir Trumps ekonomisk-politiska testamente och betyg för åren 2017-2020 och vad ingår i Joe Bidens nya stimulanspaket? SEB:s USA-expert Elisabet Kopelman diskuterar med chefsekonom.