Makropodd

Chefsekonom Robert Bergqvist och hans expertkollegor på SEB diskuterar aktuell makroekonomi, hur den påverkar världen, och oss.

Innehållet i poddarna är baserat på uppgifter från källor som av Banken bedöms vara pålitliga. Banken lämnar dock ingen garanti för fullständigheten eller riktigheten i dessa uppgifter. De som tar del av podden uppmanas att basera sina investeringsbeslut på undersökningar de själva bedömer vara nödvändiga.

95. Finanspolitik och kommande höstbudgeten

17 september 2020. SEB-ekonomerna Marcus Widén, Daniel Bergvall och Håkan Frisén diskuterar finanspolitik och den budget som regeringen väntas presentera 21 september.

94. Vad händer på valutamarknaden?

15 september 2020. SEB:s Analyschef Carl Hammer och valutaexpert Richard Falkenhäll tar tempen på valutamarknaden när de diskuterar slutsatserna i den senaste Currency Strategy. Rapporten går att ladda ner här.

93. Krönika: Vilka vinner när klimatagendan formar 2020-talet?

7 september 2020. Mycket talar för att klimatmedvetenhet kommer, mer än något annat, att forma 2020-talet. SEB:s chefstrateg Johan Javeus reder ut hur det kan gynna vissa länder som ligger långt framme i omställningen och varför andra ser ut att ha en jobbig resa framför sig.

92. Bostadsmarknaden och räntan – vad var det som hände?

3 september 2020. När coronapandemin bröt ut i våras prognostiserade många experter en dyster utveckling på bostadsmarknaden. Men sedan dess har både bostadspriserna och antalet bostadsaffärer hållit sig uppe – i Sverige och i andra jämförbara länder. Vad var det som hände och varför? Det diskuterar Marcus Widén, makroekonom på SEB, tillsammans med ränteexperten Lina Fransson och Jens Magnusson, Privatekonom.

91. Historiska BNP-fall – historisk krispolitik

25 augusti 2020. Återhämtningen navigerar i osäkra och förrädiska farvatten men ljuset i tunneln har blivit starkare. Prognoschef Håkan Frisén och europaexperten Daniel Bergvall diskuterar analyser och slutsatser i nya Nordic Outlook med chefsekonom Robert Bergqvist.

90. Vad händer med penningpolitiken?

19 augusti 2020. Nästa vecka hålls det återkommande toppmötet för centralbankschefer i Jackson Hole, USA – fast detta år digitalt. Med anledning av det passar Chefsekonom Robert Bergqvist på att diskutera vilka utmaningar centralbankerna står inför och vilken penningpolitik vi kan förvänta oss framöver. Till sin hjälp har han Lina Fransson, riksbanksexpert och Elisabet Kopelman, expert på amerikanska centralbanken.

89. Vad är kronan för djur?

12 augusti 2020. Robert Bergqvist och SEB:s "valutaorakel" Richard Falkenhäll diskuterar förstärkningen av kronan och hur utsikterna ser ut framöver gentemot dollarn och euron. Richard svarar också på Roberts fråga "Vad är kronan för djur?"

88. Krönika: Hur kommer olika branscher påverkas om vi alltmer arbetar hemifrån?

6 augusti 2020. Hur ser framtiden ut för espressomaskiner, handväskor och gig-ekonomin? I dagens krönika funderar Johan Javéus på vilka omvälvande förändringar som väntar när allt fler av oss arbetar hemifrån istället för att gå till kontoret.

87. Kommer kronan verkligen att stärkas?

24 juni 2020. I mer än 30 år har chefsekonom Robert Bergqvist sagt att kronan ska stärkas. Är det dags nu? Tillsammans med valutastrategen Richard Falkenhäll diskuterar han läget på valutamarknaden och var i världen du får mest för dina kronor. Dessutom får du svar på varför det är bäst att sälja kronor till pumpan och köpa till lussebullen, samt sälja till semlan och köpa till färskpotatisen.

86. Positiv realism om framtidens makro och aktier

17 juni 2020. Chefsekonom Robert Bergqvist, prognoschef Håkan Frisén och placeringsstrateg Johan Hagbarth diskuterar närmaste årets makroekonomiska utveckling och aktiemarknadens, till synes, ointresse av den förstnämnda. Två realistiska optimister och en glad pessimist i ett och samma avsnitt.

85. Djupdykning i tillväxtekonomier

11 juni 2020. För första gången sedan andra världskriget spås en minskning av BNP för tillväxtekonomierna. I dagens makropodd gästas Carl Hammer av Per Hammarlund, chefstrateg för tillväxtmarknader, som berättar om innehållet i bankens nysläppta rapport Emerging Markets Explorer med fokus på så kallade ”EM-länder”.

84. Krönika: Borde centralbanker börja köpa aktier?

26 maj 2020. Företag kommer sannolikt behöva stöd långt efter att virusrestriktionerna har släppts. Idag används olika former av lån eller bidrag. Men är detta de mest effektiva och rättvisa sätten att hjälpa företagen? I dagens krönika tar chefstrateg Johan Javéus upp ett tredje alternativ, nämligen att centralbanker istället skulle kunna förse företagen med riskkapital i utbyte mot aktier.

83. Krönika: Var går gränsen för hur mycket USA − och andra länder − kan låna?

13 maj 2020. Coronakrisen har mötts av en ekonomisk-politisk respons som saknar motstycke i historien. Men, vilka risker medför den extrema stimulanspolitiken och finns det ingen gräns för hur stor den kan bli? De frågorna diskuterar ekonomen Elisabeth Kopelman i en krönika med speciellt fokus på situationen i USA.

82. Nordic Outlook: Mörk tunnel med vissa ljusglimtar

6 maj 2020. I månadsskiftet mars/april hade 80 procent av all arbetskraft inte möjlighet att gå till jobbet. Men har vi kommit förbi den djupaste nedgången i ekonomin nu? Robert Bergqvist tar hjälp av prognoschef Håkan Frisén för en överblick av det makroekonomiska läget och diskuterar exitplaner, inflationsspöken och naturligtvis den senaste Nordic Outlook.

81. Är börsen och världsekonomin i skilda världar?

29 april 2020. Världen har tvärnitat, vilket har lett till en kollaps av efterfrågan, produktion och global handel. Men samtidigt har börsen vänt upp med ungefär 30 procent sedan bottennoteringen.  Befinner sig världsekonomin och börsen i skilda världar? Var står vi idag och vart är börsen på väg? De frågorna diskuterar chefsekonom Robert Bergqvist och placeringsstrateg Johan Hagbarth.

80. Sverigespecial: Vad händer med räntor, kronan och börsen?

23 april 2020. Carl Hammer och Lina Fransson gör en bred genomgång av svensk ekonomi och  finansmarknad. Hur utvecklas ränte-, valutamarknader och börser och har tiden kommit för den undervärderade svenska kronan att börja stärkas?