Makropodd

Chefsekonom Robert Bergqvist och hans expertkollegor på SEB diskuterar aktuell makroekonomi, hur den påverkar världen, och oss.

Innehållet i poddarna är baserat på uppgifter från källor som av Banken bedöms vara pålitliga. Banken lämnar dock ingen garanti för fullständigheten eller riktigheten i dessa uppgifter. De som tar del av podden uppmanas att basera sina investeringsbeslut på undersökningar de själva bedömer vara nödvändiga.

77. Hur farliga är "helikopterpengar"?

I krisen över världen just nu syns "helikopterpengar", det vill säga pengar som kommer utan "strings attached" från centralbanker. Carl Hammer och Robert Bergqvist diskuterar skillnaden mot kvantitativa lättnader och riskerna med helikopterpengar. Och jämför med krisen 2008/2009.

76. Krönika: Kan medicinen gör mer skada än sjukdomen?

Just nu ligger allt fokus på kampen mot coronaviruset. Det är en kamp vi kommer att vinna, men till vilket pris? Den stora frågan är hur lång tid det tar tills det vänder och hur stor skada de smittspridningshämmande åtgärderna får? Det funderar SEB:s chefsstrateg Johan Javéus över i en krönika.

75. Extrainsatt coronaspecial – vad händer?

2 mars 2020 (kl 13:30). Vilka effekter får coronaviruset på världsekonomin? På börserna? Robert Bergqvist, Marcus Widén och Johan Hagbarth diskuterar olika scenarier och svarar på – vad det var som fick börserna att dyka förra veckan?

74. Krönika: Hur utvecklas börsen?

27 februari 2020. Vår placeringsexpert Johan Hagbarth ger en överblick av börsläget: hur coronaviruset påverkar, vad som händer med tillväxten på längre sikt och vad vi kan lära av börsdecenniet som gått.

Uppdatering 28 februari 2020. Johan Hagbarth ger en bild av läget i en kommentar. Läs den här: https://sebgroup.com/sv/press/nyheter/marknadskommentar-virusoro-smittar-marknader

73. Världshandeln, avtalen och coronavirus

18 februari 2020. Global handel har stagnerat sedan två år. Kommer fas1-avtalet mellan Kina och USA ändra på det? Är protektionismen i världen på väg ned eller upp? Och vilka ekonomiska effekter får Corona-viruset? Robert Bergqvist och Per Hammarlund tar sig an de stora frågorna.

72. Krönika: Avtal lägger handelskrig på is – för stunden

30 januari 2020. I mitten av januari skrevs ett första handelsavtal mellan USA och Kina, FAS-1 avtalet. Vad innehåller avtalet och vad betyder det för USA:s och Kinas ekonomier – på kort sikt och på längre? Elisabeth Kopelman har svaren.

71. Nordic Outlook: Lättnad och osäkerhet i ömtålig värld

21 januari 2020. Senaste Nordic Outlook-rapporten visar att konjunkturen mjuklandar. Prognoschef Håkan Frisén och chefsekonom Robert Bergqvist diskuterar svensk och världens ekonomi samt prognoserna för 2020-2021.

70. Om risken för recession i USA

15 januari 2020. Tecknen i amerikansk konjunktur brukar vara ledande för världsekonomin. Johan Javeus analyserar risken för recession i USA, baserat bland annat på avkastningskurvans lutning, och vad kan det säga om börsutvecklingen. Och när. Läs mer

69. Krönika: 2020 sista året med Brexit

8 januari 2020. Vår valutaexpert Richard Falkenhäll målar upp förutsättningarna inför sista året med Brexit, hur det kommer att påverka pundet och när Storbritannien egentligen lämnar EU.

68. Makroekonomiskt bokslut 2019 och prognos 2020

30 december 2019. Chefsekonom Robert Bergqvist och prognoschef Håkan Frisén gör bokslut över det ekonomiska, politiska och finansiella 2019 — samt blickar förstås in i 2020.

67. Är börsen tokig? Och vad händer 2020?

18 december 2019. Trots neddragna vinstprognoser, recessionsdebat­t och oro för politiska risker och klimatet har börserna varit extremt starka 2019. Vart är vi på väg 2020? Chefsekonom Robert Bergkvist och placeringsexpert Johan Hagbarth förklarar även P/E-tal, TINA och FOMO av bara farten. Och så får du höra om när Robert var årets julklapp.

66. Bilindustrins påverkan på världsekonomin

10 december 2019. En fjärdedel av världens ekonomiska nedgång sägs tillskrivas bilindustrin. Samtidigt har den en ljus framtid. Chefsekonom Robert Bergqvist i  samtal med vår analytiker Erik Golrang som bland annat berättar hur många elbilstillverkare det finns i Kina.

65. Krönika: Kan ekonomin hjälpa Trump till valseger?

2 december 2019. Hur korrelerar amerikansk ekonomi med återvalschanserna för presidenter? Elisabeth Kopelman har svaren - och med det oddsen för en andra mandatperiod för Donald Trump.

64. Krönika: Minusränta försvinner, inte låg ränta

20 november 2019. Chefsstrateg Johan Javeus förklarar varför centralbankerna hamnat i minusränta, varför den är på väg bort och varför lågräntemiljön kommer att stanna kvar ett bra tag till.

63. Nordic Outlook: Konjunkturen mjuklandar

12 november 2019. Chefsekonom Robert Bergqvist och prognoschef Håkan Frisén diskuterar innehållet i en rykande färsk Nordic Outlook-rapport. Amerikanska räntesänkningar och handelsförhandlingar ger förbättrad global tillförsikt – och Sverige lämnar minusräntan trots tillväxtsvacka och stigande arbetslöshet. Hela rapporten här.

62. Svensk konjunktur under lupp

5 november 2019. Prognoschef Håkan Frisén och Olle Holmgren, ränteexpert, diskuterar svensk konjunktur, ränta, kronan, Riksbanken, avtalsrörelsen och utsikterna för 2020. 20 späckade podd-minuter, helt enkelt.

61. Svenska kronan "record-short"

22 oktober 2019. Hur ser SEB:s kunder på kronan, Riksbanken och framtiden? Carl Hammer diskuterar innehållet och slutsatserna i senaste rapporten SEK Views med Karl Steiner och Lina Fransson. Läs hela SEK Views

60. Global tillväxtspecial

14 oktober 2019. Med rapporten "Emerging Markets Explorer" som bakgrund diskuterar Carl Hammer och Per Hammarlund tillväxtländernas utsikter. Hur ser deras inbromsning ut, vilka valutor verkar stabila och vilken strategi kan investerare arbeta efter? Hela rapporten: Emerging Markets Explorer

59. Allt om skräckmånaden oktober

1 oktober 2019. I veckans Makropodd-krönika tittar Johan Javeus närmare på oktobers historiska plats som skräckmånad för börser och konjunktur. Är den lika läskig som det sägs? Läs hela Veckans Tanke

58. Vad driver valutamarknaden just nu?

24 september 2019. Chefsekonom Robert Bergqvist och valutaexpert Richard Falkenhäll diskuterar valutamarknaden och valutaprognoser för de stora valutorna – och kronan – mot bakgrund av SEB:s halv­årsvisa analysrapport Currency Strategy.

57. Budgeten och det makroekonomiska läget

10 september 2019. Vad innebär Riksbankens senaste räntebesked? Hur ser budgeten för Sverige ut? Och vilket utrymme finns för reformer och expansiv politik? Våra experter Håkan Frisén, Lina Fransson och Daniel Bergvall diskuterar.

56. Nordic Outlook: Dämpad global tillväxt i extrem räntemiljö

27 augusti 2019. Den globala ekonomin präglas av en påtagligt dyster räntemarknad och ökad osäkerhet från handel och geopolitik. En utdragen svacka i industrin och upptrappat handelskrig får global tillväxt att växla ned från nära fyra procent 2018 till dryga tre procent under perioden 2019-2021. Chefsekonom Robert Bergqvist och prognoschef Håkan Frisén pratar om detta och mycket annat från konjunkturrapporten Nordic Outlook.

55. Krönika: Facebooks Libra och vad den kan leda till

21 augusti 2019. SEB:s chefstrateg Johan Javeus pratar i denna krönika om vilka möjligheter och risker Facebooks nyligen lanserade valuta libra kan skapa och vilka hinder den måste övervinna för att bli verklighet. Klart är att om libran kommer upp ur startblocken nästa år så har den potential att i grunden förändra hur vi ser på valutor.

54. Handelskrig, räntor och valutor

13 augusti 2019. Chefsekonom Robert Bergqvist och hans expertkollegor på SEB, ränteexperten Lina Fransson och chefsstrategen Carl Hammer, djupdyker i denna upplaga av MakroPodd av SEB i två områden. Dels det pågående handelskriget mellan Kina och USA, och vad det innebär för konjunkturen och dels de rekordlåga räntorna och vad de innebär för börsen.

53. Extra: Femte set i globala konjunkturuppgången?

19 juli 2019. Direkt från Båstad och Swedish Open diskuterar SEB:s placeringsstrateg Johan Hagbarth med chefsekonom Robert Bergqvist och vår chefsstrateg i Norge, Erica Blomgren Dalstø, det ekonomiska läget. Vad är status just nu och vad bär framtiden vad gäller räntor, börser, bostadspriser, kronkurser, BNP och hur påverkas vi av handelskrig, japanisering och Brexit? Och ska man semestra på ost- eller västkusten? Eller i Norge? Ett fullmatat avsnitt utlovas.

52. Extra: Vad betyder Trumps och Xis möte?

29 juni 2019. Chefsekonom Robert Bergqvist och vår expert Per Hammarlund diskuterar vilka konsekvenser morgonens möte mellan USA och Kina i Osaka egentligen får för världsekonomin. En extrainsatt, rykande färsk Makropodd.

51. Krönika: Politikerna vs centralbankerna

26 juni 2019. Har centralbankerna för mycket att säga till om? Går vi mot mindre makt och självständighet för dem framöver? Johan Javeus tittar både bakåt och inte minst framåt i veckans krönika.

50. Centralbankernas dilemma - och förslag på lösningar

Strukturella förändringar har skapat en värld där centralbankernas traditionella vapen blivit allt trubbigare. Vad kommer att hända? Är inflationsmålet rätt? Och vad kommer centralbankerna att behöva göra? Robert Bergqvist, Elisabet Kopelman och Andreas Johnson diskuterar penningpolitik i världen.

49. Krönika: Handelskriget hårdnar. Kanske.

11 juni 2019. SEB:s expert på amerikansk ekonomi, Andreas Johnson, djupdyker i ställningskriget mellan USA och Kina kring tullar och handelsbalans. Vad kommer att hända? Vilka är alternativen? Och hur påverkar det världsekonomin?