2011-12-01 08:00

SEB ''Årets bank 2011''

Tidskriften The Banker har utsett SEB till "Årets bank 2011" i tre länder; Sverige, Estland och Lettland. Utmärkelsen "Årets bank" ges till en bank som bekräftelse på bästa sammantagna utveckling i ett land.

- Att uppmärksammas som bästa bank i Sverige, Estland och Lettland är något som vi känner stor glädje och ödmjukhet inför. Jag vill verkligen tacka alla medarbetare för den teaminsats som utförts i hela SEB. Ett team som alltid sätter våra kunder i centrum, säger Annika Falkengren, VD och koncernchef.

Utmärkelsen delades ut vid en ceremoni i London igår, den 30 november. Nära 500 banker konkurrerade om årets utmärkelser. The Banker är en ledande tidskrift inom bank och finans med läsare i över 150 länder.

- Svenska banker har under de senaste 18 månaderna kommit att betraktas som säkra hamnar i ett oroligt bankhav. SEB:s goda anseende framstår i detta avseende som synnerligen välförtjänt, kommenterar Philip Alexander, finansredaktör på The Banker.

Viveka Hirdman-Ryrberg,
Informationsdirektör, SEB +46 8-763 85 77,
+46-70-550 35 00

SEB är en ledande nordisk finansiell koncern. Som relationsbank erbjuder SEB i Sverige och de baltiska länderna rådgivning och ett brett utbud av andra finansiella tjänster. I Danmark, Finland, Norge, och Tyskland har verksamheten en stark inriktning på företagsaffären och investment banking utifrån ett fullservicekoncept till företagskunder och institutioner. Verksamhetens internationella prägel återspeglas i att SEB finns representerad i ett 20-tal länder runt om i världen. Den 30 september 2011 uppgick koncernens balansomslutning till 2 359 miljarder kronor och förvaltat kapital till 1 241 miljarder kronor. Koncernen har cirka 17 500 anställda. Läs mer om SEB på www.sebgroup.se