SEB etablerar Nordens största solcellsanläggning

SEB:s danska livförsäkringsbolag SEB Pension har i samarbete med GreenGo Energy etablerat Nordens största solcellsanläggning på Teknikerbyens tak i danska Virum.

SEB Pension är en stor fastighetsägare och det är i den egenskapen bolaget har valt att investera i den nya solcellsanläggningen, som är mer än dubbelt så stor som den hittills största anläggningen i Norden. Solpanelerna på Teknikerbyens tak kommer att producera cirka 0,55 GigaWatt-timmar årligen, vilket motsvarar den genomsnittliga förbrukningen för 120 normalhushåll.

- Vi tycker att det är spännande att vara pionjär inom solcellsområdet i Skandinavien. Lösningen är ekonomiskt förnuftig och säker eftersom GreenGo Energy säkrar produktionen och driften genom garantier. Vi är också säkra på att anläggningen ökar värdet på fastigheten och gör våra nyrenoverade lokaler mer attraktiva, säger Peter Mering, som är fastighetschef inom SEB Pension.

Anläggningen består av 2 600 paneler som ger en effektiv solcellsareal på 4 650 kvadratmeter, jämnt fördelade över Teknikerbyens 15 000 kvadratmeter stora takyta. Dessa kommer att svara för 16-17 procent av Teknikerbyens totala årliga elförbrukning.