SEB bäst på nordisk aktieanalys i kundundersökning

SEB Enskilda rankas som bäst på nordisk aktieanalys i en undersökning bland europeiska investerare och kapitalförvaltare.

Undersökningen som publiceras i tidningen Institutional Investor magazine, bygger på svar från 2 200 personer som arbetar inom finansiella institutioner och som representerar en förvaltningsvolym på 5,7 biljoner dollar. Undersökningen rankas efter Prospera som en av de viktigaste inom kapitalförvaltningsområdet.

– Institutional Investors enkät visar att hela vårt nordiska team levererar analys som uppskattas av stora kunder utanför regionen. Vi åtnjuter stort förtroende för vår nordiska aktieanalys bland dessa kunders, säger Fredrik Carlsson, chef för aktieanalys inom SEB Enskilda.

Fredrik Carlsson framhåller att det vid sidan av de stora globala firmorna finns ett tydligt utrymme för regionala ledare som SEB i Norden. Han säger att SEB Enskildas position är starkare än någonsin.

SEB återtog toppositionen i Institutional Investors undersökning 2011 efter att under de fyra senaste åren hamnat på lägre plats.