SEB Årets Bank i Sverige och de tre baltiska länderna

SEB har utsetts till Årets bank 2012 i Sverige och Baltikum. "Vi ska vara ledande på de marknader där vi är verksamma och uppfattas som den bästa banken," säger SEB:s vd Annika Falkengren.

–Vi ska vara ledande på de marknader där vi är verksamma och uppfattas som den bästa banken. Därför är det jätteroligt att vi nu för första gången har utsetts till Årets Bank samtidigt i alla de länder där vi driver universalbank., säger Annika Falkengren.

Utmärkelsen delas ut av The Banker, som ingår i Financial Times-gruppen och är den ledande bank- och finanstidningen i världen. Tidningen utser årligen en bank per land som vinnare av utmärkelsen Årets bank. Denna lista omfattar närmare 150 länder världen över. Utmärkelsen bygger på ett omfattande frågeformulär och beslutas av en jury knuten till tidningen.

Detta är andra gången som SEB har fått utmärkelsen i Sverige. Tidigare år har SEB i Estland, Lettland och Litauen också mottagit utmärkelsen i respektive land, men det är första gången någonsin som SEB tar storslam i alla universalbanksländer.

I Estland är det fjärde året i rad som SEB utses till årets bank.

–SEB har varit föregångare i Estland när det gäller att introducera kundcentrerad utveckling, inte bara när det gäller produkter och tjänster utan också för att höja kundernas finansiella kunskap. Den viktigaste utvecklingen under året var införandet av ett speciellt rådgivningsverktyg för både privat- och företagskunder, säger Riho Unt, chef för SEB i Estland.

–Att bli uppmärksammad som årets bank är inget som sker av en slump, utan resultatet av att du har fattat de rätta besluten tidigare. En hållbar affärsmodell, kundorientering och en långsiktig syn på affärsutveckling är de nyckelfaktorer som ligger bakom utmärkelsen, säger Ainārs Ozols, chef för SEB i Lettland.

Raimondas Kvedaras, chef för SEB i Litauen, menar att den långsiktiga kundstrategin gör att SEB har kunnat behålla kundernas förtroende i det osäkra marknadsläget.

–Därmed har vi kunnat öka både inlåning och intäkter, samtidigt som vi har förbättrat kreditkvalitén i vår låneportfölj. Vi har finansierat en rad lovande affärsprojekt samtidigt som vi strävat efter att tillhandahålla bekväma och moderna banktjänster till både privatpersoner och företag, säger han.