Nya funktioner i Mobila banken för Iphone och Android

Idag den 23 januari släpper SEB nya versioner av applikationerna för Mobila banken för både privatpersoner och kunder som har Enkla firman.

Bland förbättringarna märks sökbar kontohistorik och förbättrad bankomatsök med hjälp av kameran. För Enkla firman-kunder tillkommer dessutom den mycket populära möjligheten att skanna in OCR-koder med hjälp av mobilens kamera som sedan tidigare finns tillgänglig för privatpersoner.

– Kunderna uppskattar de nya och förbättrade funktioner i Mobila banken som vi tidigare har introducerat. För oss är det viktigt att fortsätta på den vägen och målet är ligga i framkant på marknaden med kundvänliga applikationer, säger Malin Eliasson, ansvarig för mobila tjänster inom Kontorsrörelsen i Sverige.

Hon påminner om att målet alltid är att förenkla kundernas vardag och när det gäller mobiltjänster är vägen till framgång att utnyttja mobilens unika egenskaper och utgå från kundernas behov vid utveckling av nya funktioner.

Användningen av banktjänster i mobilen har exploderat sedan SEB introducerade den första Iphone-appen i maj 2010. I december förra året loggade kunderna in hela 1,5 miljoner gånger.

De uppgraderade applikationerna finns att ladda ned på App Store respektive Android Market från morgonen den 23 januari. För Androidapplikationen finns numera stöd även för version 4 av operativsystemet.

De största nyheterna är:

Sökbar kontohistorik

• Möjligt att enkelt och snabbt skrolla igenom 15 månaders kontohistorik
  • Sökfunktion på både text och belopp inklusive ”fuzzy-logic”, vilket ger även kringliggande träffar

Meddelanden

• Meddelande på en ikon och inne i applikationen när man har obetalda e-fakturor och/eller osignerade uppdrag

Förbättrad bankomatsök (privatpersoner)

• Bättre, uppdaterad och djupare data kring SEB:s kontor och bankomater
  • Som första svenska bank lanserar SEB en funktion med så kallad Augmented Realty. Med hjälp av mobilens kamera visar vi var närmsta bankkontor och bankomat ligger tillsammans med information om bland annat avstånd, öppet/stängt, tillgängliga tjänster samt vägbeskrivning