Nu kan kunderna logga in med mobilt BankID

Nu kan SEB:s kunder logga in och signera på Internetkontoret Privat och Företag med hjälp av mobilt BankID. "Det här är något som kunderna verkligen efterfrågat", säger Frida Garnefält. SEB.

Nyheten möttes av positivt gensvar på SEB:s Facebooksida. ”Helt underbart! Bästa lösningen ever!”och ”Klockrent” var några av kundernas kommentarer.

– Det här är något som kunderna verkligen har efterfrågat, säger Frida Garnefält. Nästa steg är att kunna erbjuda kunderna inloggning med mobilt bankID på privat-appen, vilket vi hoppas kunna göra inom en snar framtid.

Så här gör du för att få mobilt BankID:

1. Gå in på Internetkontorets startsida och välj fliken ”Mobilt BankID”

2. Knappa in ditt personnummer

3. Klicka på Logga in knappen

4. Följ instruktionerna som ges i internetkontorets ”Mobilt BankID- flikens logg-in-fönster” på datorn.

Observera att du inte ska ha Mobilt BankID på datorn utan på mobilen/surfplattan. Om du slår in ditt personnummer på datorn under fliken Mobilt BankID går datorn i en sorts vänteläge tills du startar Mobilt BankID på mobilen och legitimerar dig där. När du gjort det så loggas du in på IKP på datorn. Mobilen fungerar alltså ungefär som en digipass.