Förverkligade drömmen om eget skidpensionat

”Hemma är där vi lägger hatten”. Den devisen passar bra för familjen Jaktman, en aktiv och sportintresserad familj, som varvar utlandsuppdrag med säsongsarbete i Alperna. De är bosatta i Frankfurt, men har en fot kvar i Helsingborg, där de tack vare en långvarig relation med SEB-kontoret kunde förverkliga drömmen om att köpa ett eget skidpensionat i Bad Gastein.

Familjen består av Anders och Johanna, samt de två vuxna barnen Mathilda och Lukas. Sonen läser just nu på universitet i Dubai och dottern har tidigare studerat i Uppsala, Singapore, arbetat i Australien och gjort militärtjänsten.

Johanna Jaktman arbetar sedan 2001 inom IKEA-koncernen och har haft olika befattningar i Sverige, Danmark och Tyskland. I dag är hon vd för ett dotterbolag inom IKEA, som ansvarar för koncernens indirekta inköp (det vill säga allt som inte säljs till kund). Bolaget har sitt säte i Frankfurt och ansvarar för inköpen till elva europeiska länder.

Anders Jaktman började sin yrkesbana på en bank, men tog sedan över faderns revisions- och redovisningsfirma, som han drev några år. Han sålde den 1992 och arbetade sedan som finans- och ekonomichef på en rad olika svenska bolag.

Men, 2011, i samband med att Johanna första gången tillträdde ett nytt uppdrag i Frankfurt sa Anders upp sig från det dåvarande chefsjobbet.

– Jag hängde med ner till Frankfurt och var hemmaman under det första halvåret. Det var en underbar period, säger han.

Ett av familjens gemensamma intressen är skidåkning. Anders och Johanna möttes första gången i samband med en skidresa till Funäsdalen. De ägnar sig också mycket åt cykling och långdistanslöpning, intressen som de även har överfört till sina barn.

– Jag har länge drömt om att driva ett litet skidpensionat och i samband med att vi flyttade till Frankfurt började jag åka runt i Alperna och kolla på några ställen.

Planerna tog fart på allvar och 2012 köpte familjen en ski-lodge med fem rum och 14 sängplatser i den lilla byn Böckstein, utanför Bad Gastein. Makarna fick ett lånelöfte från en österrikisk bank och allt var klart inför övertagandet, som dock drog ut på tiden.

När affären sedan skulle göras upp hade banken drabbats av finansiella problem och drog tillbaka sitt lånelöfte med hänvisning till ändrade regler.

– Då fick vi hjälp av vårt SEB-kontor i Helsingborg. De ställde upp direkt och hjälpte oss snabbt. Det var verkligen helt fantastiskt, säger Johanna.

Skidpensionatet drivs av Anders med hjälp av en säsongsanställd medarbetare. Anders trivs utmärkt med sysslorna som innefattar allt från att sköta bokning och marknadsföring, till att laga mat, städa, bädda sängar och byta glödlampor.

Sedan köpet av pensionatet har Anders varvat säsongsarbete i Alperna med vikariat som projektledare inom ekonomi och redovisning. De tre senaste åren har han pendlat mellan Bad Gastein och Helsingborg, men från och med årsskiftet 2017 är båda makarna bosatta i Frankfurt.

De har dock kvar en lägenhet i Helsingborg, där hela familjen inklusive barnen sammanstrålade i julas. Och de har kvar relationen till det lokala SEB-kontoret.

– Vi har varit kunder i SEB sedan 1989. Det har för det mesta fungerat bra, men det har också funnits perioder när vi varit mindre nöjda eftersom det saknades kontinuitet och vi fick nya kontaktpersoner hela tiden, berättar Anders.

Sedan 2006 har bankrelationen dock fungerat utmärkt och familjen har fått god service från kontoret i Helsingborg.

Som de flesta svenskar sköter familjen Jaktman de flesta av sina bankärenden via internet och mobil. Här märker de för övrigt en stor skillnad gentemot Tyskland och Österrike, där bankernas internettjänster ligger många år efter, menar de.

– Även om vi sällan besöker ett kontor är det viktigt med en personlig relation, där banken vet vilka vi är, så att man inte behöver börja sitt ärende från noll varje gång, säger Anders.

– Ja, det viktigaste i en bankrelation är att banken känner oss och ser våra behov och att de är proaktiva och kommer med förslag på vad man ska göra, exempelvis när ett lån förfaller, säger Johanna.