SEB:s Sparbarometer för andra kvartalet 2016: Hushållens förmögenhet över 17 000 miljarder kronor

De svenska hushållens nettoförmögenhet ökade  under det andra kvartalet 2016. Den huvudsakliga orsaken till uppgången var de stigande bostadspriserna som tillsammans med nysparandet översteg effekten av en fortsatt sjunkande aktiemarknad. Skuldkvoten, mätt som hushållens skulder i förhållande till tillgångar, ökade marginellt jämfört med det senaste kvartalet. Det visar SEB:s Sparbarometer för andra kvartalet 2016 som presenteras idag.

Hushållens nettoförmögenhet steg under det andra kvartalet till 13 391 miljarder kronor vilket är en uppgång med 224 miljarder kronor eller 1,7 procent. Värdet på hushållens bruttoförmögenhet steg till 17 026 miljarder kronor, vilket motsvarar ca 4 gånger Sveriges BNP. Hushållen nysparade 139 miljarder kronor varav kontosparande och tjänstepensioner stod för de största delarna,

- Under det andra kvartalet steg både hushållens brutto- och nettoförmögenhet till nya rekordnivåer. Den största delen av ökningen kom från bostadsrelaterade tillgångar och nysparande, säger SEB:s privatekonom Jens Magnusson.

Under det andra kvartalet ökade hushållens skulder med 2,2 procent vilket är i linje med motsvarande kvartal 2015. Årstakten ligger fortsatt på 7,3 procent, vilket är en ökning från 6,5 procent för ett år sedan.

- Svenska folket fortsätter att öka sina skulder. För andra kvartalet blev det en ökning med 78 miljarder kronor. Huvudorsaken är stigande bostadspriser och bostadslånen utgör nu drygt 77 procent av alla skulder. Det är viktigt att hålla utvecklingen under uppsikt, bland annat att noga följa effekterna av det nu införda amorteringskravet, säger Jens Magnusson.

Hushållens tillgångar och skulder, andra kvartalet 2016, miljarder kronor

Nettoförmögenhet  13 391
Varav tillgångar 17 026
Varav skulder - 3 635