SEB investerar i blockkedjeentreprenör

SEB Venture Capital har investerat i det danska företaget Coinify som sysslar med blockkedjebetalningar. "Coinify har utvecklat en unik plattform för blockkedjebetalningar och passar perfekt i vår portfölj av investeringar i FinTech-bolag. Vi ser verkligen fram emot att bidra till Coinifys framtida utveckling," säger David Sonnek, chef för SEB:s Venture Capital.

Att använda blockkedjeteknik vid betalningar kan i allmänhet ge fördelar i form av minskade kostnader, risker och handläggningstider. Det Coinify gör är att erbjuda företag och privatpersoner enkel tillgång till blockkedjevalutor via valutaväxling i samband med betalningshantering och företagstjänster. Företaget stödjer för närvarande 15 blockkedjevalutor (inklusive bitcoin, eter och rippel), vilket gör det till ett av de mest mångsidiga företagen i branschen.

– Det faktum att våra nuvarande investerare får sällskap av en klassisk men mycket visionär bank från 1856, sänder ett tydligt budskap till både bank- och blockkedjegrupper. Vi planerar att använda denna investering för att upprätthålla vår ledande position i Europa och utöka våra blockkedjebetalningar och våra företagstjänster i Asien , säger Mark Højgaard, grundare och VD för Coinify.

Om Coinify

Med huvudkontor i Köpenhamn, Danmark, fungerar Coinify som en leverantör av blockkedjebetaltjänster (bPSP) med fokus på att utvidga betalningshantering med blockkedjevalutor och handelstjänster till både företag och privatpersoner. Bland Coinifys kunder finns globala Payment Service Providers, online-företag, fysiska butiker och privatpersoner. Företaget bildades 2014 och stöttas av ett tillskott på flera miljoner dollar från SEED Capital Denmark, SEB:s Venture Capital and Accelerace.

Efter att ha arbetat med digitala valutor sedan 2010, har Coinify en stark bakgrund inom betalningar, finansiering, risk, e-handel, och complianceområden. Coinify dominerar den europeiska marknaden och expanderar kontinuerligt i Asien och på globala marknader. Företaget fick utmärkelsen "Emerging Star" i Fintech 100 (ett initiativ från KPMG och H2Ventures); utsågs som ett företag bland europeiska "FinTech Top 100", och vann IFM Award för "Bästa elektroniska betalningslösning". Gå till Coinifys webbplats för mer information.