Nervöst och fnissigt presentera vägen till drömyrket

Stämningen är nervös och fnissig och påminner om en Idol-audition. En efter en går niondeklassarna in till tremannajuryn från SEB för att berätta om vägen till sina drömyrken.

I tisdags kväll hölls den första finalen i Dream Challenge, ett samarbetsprojekt mellan SEB i Rissne och den ideellt drivna tankesmedjan A million minds. Projektet handlar om att stärka elevernas egenmakt så att de står rustade inför framtiden.

Ett 30-tal SEB-medarbetare är engagerade i projektet som vänder sig till niondeklassare vid fyra skolor i Rinkeby, Husby, Akalla och Hjulsta. Vid tre tillfällen träffar de eleverna för att hjälpa dem att formulera sina framtidsmål – men också lägga upp planen för hur de ska kunna förverkligas när det gäller utbildning och ekonomi.

Vid det fjärde tillfället hålls finalen, där eleverna får presentera sina planer inför en SEB-jury, som utser tre vinnare. Ettan får 3 000 kronor, tvåan 2 000 och trean 1 000 kronor. Dessutom får de möjlighet till ett två dagar långt studiebesök hos SEB och några andra företag runt Järvafältet, som har anslutit sig till projektet.

Vid den första finalen i Rinkeby är det fjorton elever som är med och tävlar. En av dem är Sandi Bell Salida, som drömmer om att bli advokat.

– Jag vill bli försvarsadvokat för att kunna hjälpa folk att få rättvisa. Dream Challenge är jättebra för oss, det hjälper en att förstå att man inte ska slösa med den tid man har. Det borde göras för många fler ungdomar säger hon.

Ute i lokalen finns även Manuela Jarsäter och Erik Lindahl, som båda jobbar på SEB i Rissne. De går runt och pratar med ungdomarna, peppar och stöttar.

– Det är roligt och spännande att umgås med ungdomarna och höra hur de tänker. Jag tror att det är uppskattat. Det känns som att de vill kommunicera med oss, säger Manuela Jarsäter.

Inne i juryrummet, som ungdomarna närmar sig med skräckblandad förtjusning, presiderar denna kväll SEB-medarbetarna Jannica Passad, Ann-Christin Sundberg, och Johan Vieweg.

Medan juryn överlägger och eleverna väntar på resultatet får var och en berätta en sak som de har lärt sig under programmet. ”Att ta hand om min budget”, ”hur jag ska nå mitt drömyrke, ”att bli bättre på att presentera”, ”att få bättre självförtroende” är några av deras röster.

När juryn sedan kommer ut för att presentera resultatet är stämningen förtätad och det blir Ivan Ahmed (bilden), Hanad Abdullahi och Dilay Bayar som får gå fram för att hämta de tre vinstcheckarna.

– De utvärderingar som eleverna har skrivit är jättepositiva, så det märks att konceptet fungerar och uppskattas av ungdomarna, säger Madeleine Opira, från A Million Minds, som också är med under kvällen.